Mogen gebruikte papieren zakdoekjes bij het oud papier?

Als ik flink verkouden ben, gebruik ik heel wat papieren zakdoekjes. Ik vind het jammer dat die in de vuilnisbak belanden. Wassen vind ik toch te ver gaan.
Toen ik laatst weer beter was, vroeg ik me af of ik die papieren zakdoekjes met inhoud bij het oud papier zou mogen doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
12.9K

Het beste antwoord

Nee, papieren zakdoekjes horen ondanks hun naam niet bij het oud papier. Net als papieren servetten en keukenrolpapier horen die bij het restafval. Die soorten papier zijn namelijk niet recyclebaar.
Als je liever wilt wassen, dan kan je katoenen zakdoeken kopen. Die blijven jarenlang goed voor hergebruik.

Toegevoegd na 2 minuten:
Papieren zakdoekjes mogen niet bij het oud papier omdat ze teveel vervuild (kunnen) zijn. Een gebruikt papieren zakdoekje zal niet direct veel 'schade' aanrichten in het proces van hergebruik, maar aangezien het bijvoorbeeld vochtig is, kan dit bij de opslag van oud papier problemen geven.
Tijdens het hergebruiken van oud papier neemt de kans op kwaliteitsverlies of zelfs technische problemen ook toe als het oud papier stoffen bevat die er eigenlijk niet horen. Zo bevatten papieren zakdoekjes soms katoenvezels.
De papierindustrie kan dus het beste uit de voeten met zo schoon mogelijk oud papier. Dan verloopt het recycleproces het beste, is de kans op storingen het kleinst, en ontstaat een eindproduct (kringlooppapier / karton) met dehoogste kwaliteit. Stop dus vervuild papier, en ook papieren zakdoekjes, gewoon in de vuilnisbak.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Correct +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als verpakkingen van thuisbezorgde pizza's en dergelijke.

Andere antwoorden (4)

Jahoor dat kun je prima doen!

Toegevoegd na 42 seconden:
Alleen het verschilt wel per sommige gemeentes in Bergen mag het wel. Maar in Almere niet even informeren dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord is niet correct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enige motivatie ontbreekt er wel aan je reactie, Njoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Widar: voor motivatie, zie mijn antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zegt dat een antwoord onjuist is, hoor je gewoon te zeggen waarom dan niet. Niet alleen maar bij alle antwoorden "onjuist" roepen en zelf een ander antwoord geven. Zo werkt dat gewoon niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Widar:"Neen,helaas zijn deze soorten papier niet recyclebaar. Of ze te recyclen zijn, heeft te maken met de sterkte, kwaliteit en eindgebruik van het papier. Door het recyclen wordt de vezel van het papier korter en slapper. Papiervezels kunnen 6 tot 7 keer gerecycled worden. Het toevoegen van verse houtkorrels verstevigt de structuur. Sommige papiersoorten maken geen gebruik van gerecyclede vezels omdat dit ten koste zou gaan aan de kwaliteit van het papier.
Verontreinigd papier (zoals gebruikte papieren zakdoeken of keukenpapier) is eveneens niet recyclebaar".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig, maar laat ik even doen alsof ik deze luiheid niet opmerk... Ik mis dan nog steeds waarom het niet juist is dat het in Bergen zou mogen. Blijkbaar heeft de antwoorder dat nagevraagd, want hij weet over een andere gemeente te vertellen dat het daar weer niet mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Widar: Bij de trefwoorden staat oa het woord 'recycling' De bedoeling van 'iets' bij het oud papier leggen, is uiteindelijk recycling. Dit heeft er niets mee te maken of het in Bergen wel of niet zou mogen (dit is geen criterium)Deze zakdoeken zijn gewoon niet recyclebaar, dus je zou het gewoon niet bij het oud papier moeten leggen... Beter kan ik het niet uitleggen. (zelfs aan jou niet).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag trouwens niet eens in Bergen blijkt:
http://www.bergen.nl/index.asp?brwsrdt=1&nmoduleid=2&wgid=6&sc=0&spagetype=21&nPageID=1065&nCMSPageType=1 Het gaat mij overigens niet om het waarom, het is mij wel duidelijk dat het niet slim is om vuile papieren zakdoekjes bij het oud papier te doen. Het ging me alleen om het welles/nietes zonder onderbouwing. Daar heb je gewoon niks aan op een site als dit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig bepaal jij hier niet de regeltjes.
Als het je de volgende keer niet aanstaat heb je altijd nog de keus om de 'melden' knop te gebruiken.
Het is 100% papier dus ja dat mag bij het oud papier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag wel omdat het "oude" papieren zakdoekjes zijn geworden. Je kunt ze ook laten drogen op de kachel en hergebruiken omdat je inmiddels immuun geworden bent voor het virus.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
drogen op de kachel....moet er niet aan denken. Weg met die vuile zakdoeken!
Ik gebruik ze juist voor de hygiëne. Een keer snuiten en weg. Schone handen, schone neus. En dan lekker stomen op de kachel? Echt niet :).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En daarbij, 'het mag niet'....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies, maar dan wel even de snotjes netjes scheiden! die moeten uiteraard in de groene bak.
Neen,helaas zijn deze soorten papier niet recyclebaar. Of ze te recyclen zijn, heeft te maken met de sterkte, kwaliteit en eindgebruik van het papier. Door het recyclen wordt de vezel van het papier korter en slapper. Papiervezels kunnen 6 tot 7 keer gerecycled worden. Het toevoegen van verse houtkorrels verstevigt de structuur. Sommige papiersoorten maken geen gebruik van gerecyclede vezels omdat dit ten koste zou gaan aan de kwaliteit van het papier.
Verontreinigd papier (zoals gebruikte papieren zakdoeken of keukenpapier) is eveneens niet recyclebaar.