Hoe krijg je vet uit een wasmachine?

Ik doe de was voor een restaurant, wat betekend dat ik veel vette doeken moet wassen.

Nu begint mijn wasmachine te stinken, en ook mijn eigen was ruikt hierdoor niet lekkerder.

Heeft iemand een handige (liefst goedkope) tip om dit op te lossen en in de toekomst te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je die vette doeken sowieso beter op de kookwas kunt wassen, dan heb je volgens mij ook geen last meer van die stank en als dat niet helpt dan inderdaad af en toe een een lege trommel op de kookwas laten draaien. (Ik neem aan dat het vooral om vaatdoeken, schoonmaakdoeken en theedoeken gaat).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, daar gaat het inderdaad om.

Antwoorden (6)

Tussendoor een aantal kookwassen draaien. Eventueel met handdoeken of andere spullen die daar tegen kunnen.

Dat moet je eigenlijk altijd doen, nu wasmiddelen steeds lagere temperaturen nodig hebben. Af en toe een kookwas houdt je wasmachine schoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de tip! Ik neem aan dat de sopdoeken daar ook wel tegen kunnen. (en zo niet, weten we dat ook meteen weer, haha!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Handdoeken kan ook. Mijn handdoeken begonnen ook te stinken en wij blijken toch te weinig wasmiddel te gebruiken en op lage temperatuur. Dounja heeft gelijk dat je de wasmachine zelf ook op 90 graden moet laten wassen, desnoods met wat azijn erin en geen kleding. restaurantdoeken zou je m.i. ook gewoon op deze temperatuur moeten wassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+! En bij wassen >50 graden een handvol soda laten meedraaien. Dat ontvet, reinigt en verwijdert geurtjes!
Was de bedrijfskleding in het vervolg met st Marc, dat ontvet prima, draai na deze was de machine leeg na op 95 graden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kleding hoef ik niet te wassen. Dat doet iedereen zelf thuis. Het gaat om droogdoeken en sokdoeken enzo. Maar die kunnen vast ook met St Marc gewassen worden. Ik zou het eens aankaarten, want krijg wasmiddel van het restaurant aangeleverd.
Of gebruik wasmachinereparateur van HG, bij de super of drogist verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
doe ik idd ook twee keer per jaar!
Doe een flinke hampel soda erin en draai de kookwas zonder was.
indien er verbetering is opgetreden nog een keer herhalen.
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Wat is een hampel?
j5m
11 jaar geleden
sorry dat was de verkeerde uitdrukking ik bedoel een hand vol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ klopt. op advies van de verkoper van mijn wasmachine doe ik dit ook regelmatig.
Regelmatig een lege kookwas draaien met een vaatwas tablet. Wordt het echt schoon van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tijdens elke was van die kledij een scheutje azijn in het wasverzachterbakje doen om regelmatig de machine extra te reinigen, het voorkomt kalkaanslag en het zijn net die ruwe plekken die vuil tegenhouden.
Op de natte kledij kan het een beetje ruiken maar eens droog is die geur volledig weg en uw machine blijft proper.

Zo kan u ook vermijden dat u een kuiscyclus moet draaien want dat kost alleen maar geld als er niets gewassen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt!
Doe ik ook bij elke was