Wat zijn de richtlijnen (in Eindhoven) met betrekking tot de schoorsteen van een houtkachel?

Wij wonen in een huis met 3 verdiepingen en aan de overkant van de staat staat laagbouw. (Ouderenwoningen met alleen begane grond) Nu heeft mijn tegenoverbuurman (laagbouw) een houtkachel laten installeren met natuurlijk een schoorsteen. De schoorsteen is naar mijn idee ongeveer 1,5 meter hoog. Dit is natuurlijk nooit hoog genoeg om de rook over de huizen weg te voeren. Onze slaapkamer (1e verdieping) is aan de straatkant en we hebben het raam altijd open staan. Wanneer de overbuurman zijn kachel aan heeft dan hebben we (vooral op de slaapkamer) last van de lucht.
Nu vroeg ik me af of er richtlijnen voor de hoogte van een schoorsteen zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Die zijn er zeker! Ik ken de maten niet uit mijn hoofd uiteraard. Je kan hier gewoon de gemeente even over bellen, bouw en woningtoezicht, en dan vraag je hoe hoog de schoorsteen moet zijn als iemand een houtkachel heeft, en hoever die schoorsteen van andere bebouwing verwijderd moet zijn. Het kan best zijn dat de overlast die je ondervindt, niet is toegestaan. De gemeente bellen dus.

Moeilijk probleem hoor, iedereen met een houtkachel, veroorzaakt wel ergens bij zijn buren overlast door de rook. Vroeger hadden de mensen allemaal een kolenkachel, dus was er altijd wel rook in de straat, tegenwoordig hebben veel mensen een allesbrander/ houtkachel en als je geen last hebt van je overbuurman, dan is het wel van een andere houtkachel, al naar gelang van de windrichting. En juist door de windrichting, zal je er niet altijd last van hebben, ook bij het juist stoken van een houtkachel, is er niet veel rook, maar je ruikt hem natuurlijk wel. Je kan bij je gemeente kunnen vragen, of dit onder overlast valt, misschien dat er een gemeentelijke regel is. Een hogere schoorsteen is technisch niet mogelijk, omdat je dit soort schoorstenen regelmatig moet vegen en er dan niet meer bij kan. Let eens op of er meer houtkachels in de buurt zijn, je kunt ook last hebben van een andere kachel, als je de windrichting weet kan je dat inschatten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100