Moet ik afbakbrood eerst afbakken voordat ik het aan eenden kan voeren?

Ik ben bang dat de eenden er diarree van krijgen of anderszins onwel kunnen worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
2.8K

Antwoorden (6)

Ongeacht of het afgebakken is of niet; Brood is niet goed voor eenden, zeker niet als jet het bij water in de buurt voert; Daar kan je allerlei ziektes mee uitlokken.

Toegevoegd na 2 dagen:
http://www.wrd.nl/calamiteiten/verontreining/blauwalg_en/botulisme

Wanneer komt er veel botulisme voor?

Botulisme is in principe een natuurlijk verschijnsel en er is niets te doen om botulisme te voorkómen. Echter, de omstandigheden voor de bacterie zijn het best in geëutrofieerd water. Hierin is de primaire produktie hoog en daardoor meer kans op zuurstofloze omstandigheden door afbraak van algen en planten. Ook de aanwezigheid van een dikke sliblaag op de bodem van ondiep water zal de kans dat botulisme optreedt waarschijnlijk aanzienlijk vergroten (zuurstofloze omstandigheden).

Daarnaast heeft het waterschap ervaren dat botulisme steevast optreedt op plaatsen waar veel eenden bij elkaar zijn. Daarom roept het waterschap op de eenden in warme zomers niet te voeren om concentratie tegen te gaan. Bovendien is brood ook organisch materiaal en dus mogelijk voedsel voor de bacterie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kom op zeg die beestjes vreten alles net als kippen
13 jaar geleden
eendjes voeren is helemaal niet erg, en zeker niet met die sneeuw van een paar weken terug!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan warm serveren:) ?

Nee joh, gewoon in kleine stukjes snijden/breken en lekker geven. Ze lusten best een hapje hoor!
Als alles opgegeten wordt gaat er ook niks rotten in het water.

Zelf voer ik elke week. Behalve vijf zwanen die snel aan komen zwemmen zijn er heel veel eenden, waterkipjes en vergeet de tientallen meeuwen niet. Vechten om een hapje! Dus lijkt het me dat ze graag een stukje brood willen!

Toegevoegd na 55 seconden:
Dat brood valt in het water en wordt zacht. Dan is afbakbrood gewoon brood hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel vogels kunnen rauwe zaden zoals graan verwerken. Vanuit die gedachte zou het mogelijk beter kunnen zijn om het brood juist niet af te bakken. Echter, veel vogels kunnen slecht tegen de hoeveelheden zout die wij plegen te consumeren. Iets is beter dan niets, dus de waarheid ligt in het midden. Kun je vogels de winter door helpen met wat oud brood dan mag je dat wat mij betreft als winst zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je hoeft het niet af te bakken. Maar meng er een beetje zand door zodat de eenden (en andere vogels) het voedsel beter kunnen verteren.

Ze hebben immers geen tanden om te kauwen en in de maag wordt het voedsel "gekneed". Het zand zorgt ervoor dat de celstructuur van het voedsel kapot gaat en daardoor wordt het voedsel beter opgenomen.

Vogels slikken bijvoorbeeld steentjes in, vergelijk het met molenstenen die gebruikt worden voor het malen van het graan.