Moet ik afbakbrood eerst afbakken voordat ik het aan eenden kan voeren?

Ik ben bang dat de eenden er diarree van krijgen of anderszins onwel kunnen worden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ongeacht of het afgebakken is of niet; Brood is niet goed voor eenden, zeker niet als jet het bij water in de buurt voert; Daar kan je allerlei ziektes mee uitlokken. Toegevoegd na 2 dagen: http://www.wrd.nl/calamiteiten/verontreining/blauwalg_en/botulisme Wanneer komt er veel botulisme voor? Botulisme is in principe een natuurlijk verschijnsel en er is niets te doen om botulisme te voorkómen. Echter, de omstandigheden voor de bacterie zijn het best in geëutrofieerd water. Hierin is de primaire produktie hoog en daardoor meer kans op zuurstofloze omstandigheden door afbraak van algen en planten. Ook de aanwezigheid van een dikke sliblaag op de bodem van ondiep water zal de kans dat botulisme optreedt waarschijnlijk aanzienlijk vergroten (zuurstofloze omstandigheden). Daarnaast heeft het waterschap ervaren dat botulisme steevast optreedt op plaatsen waar veel eenden bij elkaar zijn. Daarom roept het waterschap op de eenden in warme zomers niet te voeren om concentratie tegen te gaan. Bovendien is brood ook organisch materiaal en dus mogelijk voedsel voor de bacterie.

Nee, je hoeft het niet af te bakken. Maar meng er een beetje zand door zodat de eenden (en andere vogels) het voedsel beter kunnen verteren. Ze hebben immers geen tanden om te kauwen en in de maag wordt het voedsel "gekneed". Het zand zorgt ervoor dat de celstructuur van het voedsel kapot gaat en daardoor wordt het voedsel beter opgenomen. Vogels slikken bijvoorbeeld steentjes in, vergelijk het met molenstenen die gebruikt worden voor het malen van het graan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100