Wat doe ik verkeerd? Mijn orchideeën krijgen veel bloemknopjes, maar voor ze volgroeid zijn worden ze al geel.

Deze vraag is al eens eerder gesteld, maar bij de antwoorden zag ik niets dat op mijn planten van toepassing is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Misschien is er een tekort aan voedingstoffen en/of teveel aan water. Orchideeën zijn epifyten en hebben geen gewone wortels. De groene wortels die je ziet moeten water uit de vochtige lucht opnemen en dus niet onder water staan.

Wat je het beste kunt doen is nieuwe orchideeën grond (dat is geen echte grond, maar bestaat uit losse stukjes hout) te kopen en de plant even over te doen in een schone pot.

Tijdens de bloei wekelijks bijvoeden met orchideeën voedsel. De hoeveelheid precies volgen en geen gewoon plantenvoedsel geven.

Als je ze water geeft kan je ze het beste ongeveer eens in de 2 weken in een emmer onderdompelen. Ik maak zelf altijd een emmer met een paar liter water met orchideeënvoedsel (afgemeten op die paar liter). Ik dompel dan al mijn planten een minuut of 5 in de emmer en laat ze dan uitlekken. Vervolgens de volgende plant. het restwater kan dan weg.

Als je dit doet lijkt het me stug dat je ze niet in bloei kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Geef ze maar heel weinig water, dan blijven ze lang goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het beste is je orchideeën te "vergeten" en ze maar eens in de 2 à 3 weken een klein beetje water te geven. Zet ze bovendien niet te warm, daar verschrompelen de knopjes ook van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer vooral de lucht vochtig te houden, al zal dat met dit weer echt niet meevallen. Ik denk dat de knoppen verdrogen door de droge lucht. Maar pas op, dit los je niet op door de plant meer water te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hang eventueel enkele waterverdampers op aan de verwarming,

dit zorgt voor een hogere luchtvochtigheid, helpt ook om roestvorming op andere planten tegen te gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij Alle of wat

Bij Alle die je krijgt

Geen orchieëden meer kopen!

Bij Een Paar!

Gewoon die weggooien en dan nieuwe kopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan twee oorzaken hebben,te nat of te droog.
Als ze in de bloei zijn moet je ze twww keer in de week water geven.

En als ze niet bloeien , verwaarlozen,een keer in de week water geven.

Dan moet het goed komen