Hoe maak je een quiltrol?

Ik wil een quiltblok in wording handig mee kunnen nemen, daarvoor is zo`n quiltrol bedoeld. Ik wil graag weten welk materiaal het handigst is en de afmeting.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Eigenlijk is een quiltrol net zoiets als een puzzelmat ; een oprolbaar stuk stevige stof waarop je de lapjes / blokken in volgorde kunt stallen en meenemen zonder dat alles door elkaar raakt.

Je maakt er het best één door twee lappen stof te nemen die iets groter zijn dan het object dat je wilt maken, maar het moet nog wel handzaam zijn ; maatje sprei is niet echt te doen. Ik zou zeggen maximaal iets van 75 cm hoog en 1.40 (stofbreedte) breed.

De ene lap moet een beetje stroeve stof zijn waarover het allemaal niet gaat schuiven, flanel ofzo (dat word de binnenkant), de andere kies je gewoon een stofje voor dat je mooi vindt.

Stik de lappen op elkaar en werk ze af met een biesje oid en bevestig een of twee lintjes aan de buitenkant van de rol.

Dan heb je nog een kartonnen koker nodig die zo groot is als de hoogte van je rol, een posterkoker ofzo. Je kunt die in één kant van je lap vastnaaien of los gebruiken, maar overtrekken met stof is wel mooi.

Leg de rol aan de ene kant van je lap en rol de lap er losjes omheen, NU kun je de plaats bepalen voor de andere kant van je 'sluitstrikjes'. Niet te dichtbij, want je moet hem ook nog kunnen oprollen met je quilt-in-wording er in.

Maak je vele kleine quilts of blokken , dan is wellicht een rol van 30 bij 100 centimeter al voldoende. Als je maar ruimte genoeg hebt voor wat jij mee wilt nemen EN de rol zelf een beeje handzaam is.