Cactussen hebben een grondsoort (cactusaarde) nodig die goed doorlatend en luchtig is, zodat de grond het water goed opneemt en het overtollige water goed af gevoerd kan worden van wegen het rotting gevaar. De mengverhouding van mijn grondmengsel is 2/3 potgrond 1/3 turfmolm met grove rivierzand of fijne grind met wat kleikorrels. Cactussen in kleine potten moet men ieder jaar verpotten en cactussen in grote potten om de 2 a 3 jaar. In het tuincentrum kun je vaak cactusaarde kopen in zakjes van 5 kg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eisen waaraan een cactusgrond moet voldoen:

goed doorlatend

luchtig

goede afvoer van overtollig water mogelijk

eerder arme grond

Een beginnend liefhebber zal best een zakje kant en klare cactusaarde aanschaffen in een tuincentrum. De structuur van deze samenstelling is prima maar aan de andere kant vind ik het kostelijk, voor wat potgrond met zand erbij! Als je beschikt over enkele honderden planten, die regelmatig moeten verpot worden, zal je vlug zelf een samenstelling brouwen die minder kost en dat tevens persoonlijk is.

Ik zal eigenlijk vrij kort zijn wat betreft mijn samenstelling:

1 deel potgrond

1 deel grof grind (2-4mm)

½ deel tuin

½ deel gezeefde compost (eigen compostering!)

1. 1 deel potgrond: in een tuincentrum schaf ik meestal een zak van 25 liter aan. De goedkoopste die ik kan vinden en wel zonder additieven of extra bemesting. Deze potgrond wordt door een zeef gewreven (maaswijdte 0.5 cm) waardoor het meeste organische materiaal achterblijft. De mooie losse egale structuur kan dienen voor de samenstelling van de cactusaarde.

2. 1 deel grof grind: in de doe-het-zelf zaken schaf ik me daar zakjes grind aan met een diameter van 2 - 4mm. Meestal wordt dit grind nog eens grondig gespoeld zodanig dat praktisch alle zouten en onbenulligheden uit het grind verwijderd worden.

3. ½ deel tuinaarde en ½ deel compost: hier neem ik wat aarde uit de tuin van op een diepte van 30cm. Dat gaat eveneens door de zeef van 0,5 cm. Doordat ik hier in een zanderige streek woon (Meetjesland) is deze grond ideaal. Als extra durf ik ½ deel gezeefde compost toevoegen aan de tuinaarde wat dan ten goede komt qua structuur en nodige mineralen voor de cactussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewone potgrond mixen met puimsteen (luchtig steensoort dat water doorlaat) en ... kokosvezel! Maar geen idee waar dat te verkrijgen is. misschien je eigen kokosnoot ontharen? De potgrond een beetje laten drogen, maar niet te droog anders neemt het niet meer goed water op. dan blijft het als een plas op het oppervlakte liggen. Als de grond niet luchtig genoeg is blijft het water staan en verzuren uiteraard de wortels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van dcm is er een goede grond voor cactussen deze kun je bij een tuincentrum kopen. het is speciaal alleen voor cactussen.