Mag ik NU nog appels & peren snoeien ook als ze bloeien!?

Voor prunus is het te laat zeker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

Appels en peren kan je het hele jaar door snoeien.
Met de prunus is het een ander verhaal, tenminste als je met een prunus ook een vruchtboom bedoeld.
Pruimen en kersen snoei je het beste in de zomer, na de oogst, maar kan al eerder vanaf half april ( dus nu)
Dit geldt voor alle ' steenvruchten' dus ook de morel, kriek, perzik, nectarine, abrikoos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok bedankt ben dan nog niet te laat dit jaar om te beginnen met fruitbomen te snoeien. Dan mag ik ook snoeien op de bloem? Nu word het gemakkelijk.
Nogmaals bedankt Eddijst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maakt niet uit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook mijn mini kers die in bloei staat.Zonder kerstverlichting inmiddels HII
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niets mooier dan kersenbloesem.
Hanami. (geniet van de bloesem)
Als u vruchten van de bomen wilt hebben kunt u beter nu niet meer snoeien. Even afwachten welke bloesems bevrucht zijn en vruchten ontwikkelen. De andere takken kunt u dan eventueel gaan snoeien.
Hoeft u niet zo nodig vruchten, dan kunt u snoeien wanneer u wilt, mits niet te rigoureus.

Prunus schijnt een vrij droge boom te zijn, die je niet in de herfst moet snoeien, maar juist in de lente, wanneer de sapstromen goed op gang zijn. Omdat de boom relatief droog is zal die in de lente precies voldoende vocht hebben om een besmetting met bijvoorbeeld loodglans te kunnen weren.
(Een loodglansbesmetting vindt plaats via wonden.)