Gaan aardappel planten dood als er een paar stengels af zijn geknakt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.1K

Het beste antwoord

Als de stengels nog gezond zijn, en alleen maar geknakt, gaat de plant zelf niet door.
Maar is het knakken het gevolg van een schimmelziekte, dat kan je zien aan rotte bladeren, dan kan de plant wel dood gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat ed bedoelt. Als de stengels nog gezond zijn, en alleen maar geknakt, gaat de plant zelf niet door/dood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er geen rotte bladeren in zitten en stengels bruin gaan zien, dan is je aardappel waarschijnlijk ook niet ziek.
Maar met dit weer, kan er makkelijk pfytoftora in de aardappels komen, zeker als je er niet tegen hebt gespoten.
maar zie je niets , dan zijn ze alleen maar geknakt, door regen en wind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niets aan de hand dus, maar houdt wel in de gaten dat ze niet ziek worden van al die regen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aardappels zijn gevoelig voor een schimmelziekte.
De boeren spuiten hier regelmatig voor.
De schimmel krijgt vooral kansen als het veel regent en het aardappelblad nat blijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
toch nog iemand blij met al die regen (die schimmels dus)

Andere antwoorden (3)

nee hoor, de rest van de plant groeit dan gewoon verder. na de bloei sterft de plant wel af, maar dat heeft niks te maken met geknakte stengels.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Nee. Aardappels gaan niet dood als je een paar stengels knakt.
Als je aardappels gaat oogsten kun je wachten totdat de stengels vanzelf dood gaan, maar je kunt ook het loof kapot slaan. De aardappels gaan dan niet dood, maar harden dan af. Zo beschadigen ze minder makkelijk als je ze bewaart. Een paar stengels eraf doet een aardappelplant niet zo veel. Pas als het meer dan de helft is gaat de aardappel afharden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als aardappelplanten knakken en afsterven door de aardappelziekte en de aardappelen zijn groot genoeg dan kun je het beste het gehele lof weghalen net boven de grond en de aardappelen kun je dan oogsten wanneer je ze wilt opeten. Zijn alleen enkele stengels geknakt door bijv. de wind of dat ze zijn beschadigd haal ze dan weg en laat de rest van de plant groeien totdat het lof droog wordt.