Ik heb het idee dat het s'nachts vaker en langer regent dan overdag. Klopt dit en hoe kan het?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ons weer is altijd al grillig geweest, logisch met een zeeklimaat, maar wat veel mensen niet weten dat het niet veel regent in ons land. Gemiddeld over een jaar ongeveer 6% van de tijd. Hiervan is er ook nog een deel s'nachts. Wel is het zo, dat in een zomerperioden als het tot onweer komt, het vaak in de nacht is en dat onthouden we wat beter. De nachten dat het niet regent, vallen niet op. Zo ontstaat een totaal verkeerd beeld over neerslag in ons land. Er zijn wel wat uitzonderingen, soms is de aankomst van een storing met regen, voornamelijk s'nachts, met telkens overdag mooi weer. Er komen dan een hele stoet van depressie's die alleen in de nacht regen geven. Het kan ook andersom, en valt de regen alleen met daglicht en is het in de nacht droog. Een aantal jaren geleden waren er in het voorjaar 47 dagen aaneensluitend zonder regen. Maar wie weet dat nog? Regen, dat onthouden we veel beter.

Mooi toch... Vooral als het mooie zomerweer eraan komt... Maar even serieus: Ik denk dat dit best wel eens vies kan tegenvallen. Want de natuur laat zich niet sturen...

In de nacht koelt de aarde af, waardoor waterdamp onderkoelt en tot water/ijsdruppels wordt. Overdag is de temperatuur wat hoger. Ook in de hogere luchtlagen zal dit het geval zijn.

Ik denk het niet. 's Nachts hoor je over het algemeen meer omdat het dan stiller is. Meestal ben je dan ook niet met andere dingen bezig. Toegevoegd op 30-05-2009 09:36:51 Overdag let je er veel minder op.

In het winterhaljaar is het aantal uren met regen groter dan in het zomerhalfjaar. Omdat de nachten in de winter veel langer duren dan in de zomer, is de kans levensgroot, dat over het hele jaar het aantal uren s'nachts groter is dan het aantal uren regen overdag.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100