hoeveel water verbruikt een douche?

Ik wil graag weten hoeveel liter warm (60c) een standaard douche per minuut verbruikt?
Ik heb namelijk een nieuwe ketel gekocht, en die geeft 7,4 liter warm water per minuut en ik wil weten of ik dan 2 douchekoppen op kan hangen en tegelijkertijd gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
9.2K

Antwoorden (4)

Een douchebeurt van 5 min. gebruikt 55 l water gemiddeld. Als je de watertemperatuur instelt op 30° zal je douche 27 l water van 60° verbruikt hebben op 5 min. Omgerekend zou je dan per minuut 5,4 l water van 60° verbruiken. Dus waarschijnlijk te krap om 2 douchekoppen tegelijkertijd te gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een waterbesparende douche verbruikt 7,4 liter per minuut, een gewone douche 8, en een comfortdouche 14,4 liter per minuut:

http://www.waterbedrijfgroningen.nl/nl/water-thuis/Klantenservice/veelgestelde-vragen/weetjes/Pages/Hoeveelwatergebruikenweperdag.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je precies wil weten of je 2 douchekoppen kunt gebruiken zul je de douche moeten instellen op de gewenste temperatuur en dan met een emmer waarvan je de inhoud weet en een horloge meten hoeveel water er uit komt in een bepaalde tijd.

Toegevoegd na 1 minuut:
De praktijk is namelijk wel eens anders dan het boekje of de theorie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een douchekop verbruikt tussen 6 en 10 liter per minuut. 7,4 liter is voldoende voor 1 douchekop. Komt daar nog veel koud water bij, kun je er ook 2 douchekoppen op aansluiten. In theorie. In praktijk moet je gewoon meten hoeveel water er in 1 minuut uit je kraan loopt (bij jouw gewenste temperatuur). Meten met een emmer en dan wegen; meten aan de watermeter is met 1 emmer lastig. ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Douchen met water van 60°C is wel voor gevorderden; normale mensen zullen bij die temperatuur verbranden!