Wie weet de verschillen tussen afvoerwater oplossingen?

Wij hebben een schouwsloot en de schouw is net weer geweest, toen kwam deze vraag naar boven.
Wanneer noemen we iets een;

Greppel
Sloot
Wetering
Wijk of
Kanaal ?
Zijn hier maatvoeringen voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
2.5K

Het beste antwoord

De greppel is een klein afwateringsslootje. De greppel loost zijn water in de sloot.
De wetering is een wat grotere sloot gegraven dwars op de richting welke de ontveners gebruikten om het veen te ontginnen en had als doel afwatering van het grond water voor de afgraving uit.
Een Wijk is een grote wetering die als doel werd gegraven om het water van alle gegraven weteringen af te voeren naar het gegraven kanaal die weer groter is dan een wijk. De wijk en het kanaal hadden (hebben) als hoofd functie water afvoer van het te vervenen gebied een tweede functie de wijk en het kanaal werden gebruikt het veen (turf) te kunnen transporteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meest uitgebreide antwoord, bedankt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed was ook goed maar was de wijk vergeten, dankjewel.

Andere antwoorden (1)

Een greppel is een geul in de grond, die bij veel neerslag het te veel aan water kan afvoeren en verders vaak droog staat.
Een sloot doet het zelfde, maar is wat groter en er staat ook bij geen regen water in.
Een wetering is eigenlijk een zeer grote sloot waar het water in gepompt wordt uit een polder en via de wetering wordt afgevoerd, vaak staan hier de molens langs.
Een kanaal is voornamelijk bedoeld voor vrachtvervoer over water.
Maar of er enige maatvoeringen hiervoor bestaan, denk ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je en bedankt.