Waarom zijn bijna alle ramen in huizen vierkant?

Is dat goedkoper ofzo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in mijn oude woonplaats ken ik ook wel ronde hoor..
maar vierkant is meer standaard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit me nu al af te vragen wat er zoal nog meer vierkant is en waar je volgende vragen dus over zullen gaan ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahahhahahahahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rechthoekig bedoel je? Er zijn weinig echt vierkante ramen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, heb je Jef weer met z'n vierkante vraagstukken!
Ik sta vierkant achter je jongen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgende vraag misschien waarom geen ronde tv ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die is al beantwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is er al gevraagd waarom munten rond zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ik mag geen vierkante of ronde vragen meer stellen van het moderatieteam.......:D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
He jammer! Ben eigenlijk best benieuwd waarom er geen vierkante trommels bestaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahah

Het beste antwoord

Bovenstaande antwoorden leggen helaas niet uit waarom dat dan duurder is, of niet/moeilijker haalbaar. Dat heeft namelijk wel meerdere redenen.

1. Bomen

Bomen groeien over het algemeen vrij recht omhoog. Het is dus veel praktischer om rechte delen te produceren. Balken hout die gebruikt worden voor de kozijnen hoeven zo dus niet extra bewerkt te worden om ze rond te krijgen.

Ronde houten kozijnen maken is vaak lastig omdat men OF hele groten bomen moet gebruiken (waar er maar weinig van zijn) OF het hout moeten bewerken zodat dit rond wordt. Door bijvoorbeeld stomen en buigen. Kostbare aangelegenheid dus.

2. Glas

De meestgebruikte productiemethode is vlakglas oftewel float glas. ongeveer een 80-90% van alle glas productie geschied op deze manier. Float glas wordt (kortweg) gemaakt met een continu proces waarbij het gesmolten glas over een tin bad uitgespreid wordt. daarna wordt afgekoeld en aan het eind in stukken wordt gesneden waardoor je grote rechthoekige platen krijgt. Zoals je weet houdt je erg veel afval over als je ronde vormen uit een rechthoek gaat halen. Afval waar dus wel veel moeite voor gedaan is om te produceren en niks oplevert. Te kostbaar dus.

3. Transport

Glastransporten gebeuren vaak in speciale vrachtwagens. Glas zie je vaak ook op speciale glasbokken staan, RECHTOP! Als glas allemaal rond zou zijn dan rolt alles veels te makkelijk weg en dat is zeer gevaarlijk. De afmeting van de grote platen zoals deze aangeleverd worden zijn ook dermate groot dat ze niet liggend vervoert kunnen worden. Daarvoor zijn onze wegen te smal. Staand neemt het ook niet zoveel ruimte in in de werkplaatsen van de glashandels. Prijstechnisch ook weer, opslag en transportkosten.

4. Bouwen

Vierkantjes metselen is makkelijk, rond niet. Ook weer een prijstechnisch verhaal dus.

5. Gordijnen etc.

Een gordijn, luxaflex, rolgordijn of wat dan ook is ook weer veel makkelijker te maken in een vierkante of rechthoekige vorm. Lijkt me een grote uitdaging om een rond rolgordijn er nog mooi uit te laten zien. Ook weer een praktisch en prijstechnisch verhaal.

6. Licht

Men kijkt graag naar buiten en krijgt graag licht in huis. Een vierkant of rechthoekig gat in je huis levert meer licht op dan een ronde met dezelfde breedte en hoogte.

----

Dus naast dat het voor veel dingen gewoonweg veel praktischer is zijn de productiemethoden van het glas en de kozijnen het meest bepalende voor dit gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wou net iets vergelijkbaars antwoorden, maar dit antwoord is nóg uitgebreider en beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks :)
Ik moest m zelfs nog inkorten... haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldig uitgebreid. ! top. Ik ga hem afsluiten met dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldig uitgebreid. Lang over nagedacht XD

Andere antwoorden (5)

Ja, het kost meer moeite en dus meer geld om een kozijn rond te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is goedkoper en praktischer.

Alle andere vormen is erg lastig plaatsen in metselwerk en bovendien is het moeilijk om raambekleding te maken. Vandaar dat het bijna altijd vierkant of rechthoekig is.

Je ziet wel eens kleine ronde raampjes, maar dat is puur voor het oog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij een huis van bakstenen is het moeilijker om een rond raam erin te zetten,
omdat je de bakstenen precies moet snijden.

Maar en zijn ook rechthoekige ramen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vierkante ramen zijn inderdaad goedkoper, en is van oudsher een standaard ontwerp...
maar er zijn ook ronde ramen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is inderdaad vanwege de kosten.
Overigens zijn ramen zelden vierkant. Het overgrote deel der ramen is rechthoekig. Het komt voor, maar het is vrij zeldzaam. In geometrische toestand is een vierkant een bijzondere rechthoek.