Is het verstandiger om het schuurtje in de tuin van de buren op basis van een huurcontract te gebruiken of op basis van persoonlijk recht?

Mijn vriend en ik zijn bezig met ons eerste huisje waar we geen achterom hebben in de tuin. Omdat mijn vriend een motor heeft is het voor hem belangrijk om een schuurtje te hebben waar hij zelf in en uit kan met de motor. Nu hebben we een deal met de buren van ons huisje dat mijn vriend een schuurtje in hun tuin mag plaatsen (zij hebben namelijk wel een achterom) en wij die voor de helft mogen gebruiken. De andere helft is voor hun zelf. Zo kunnen wij via de poort in het schuurtje komen, zonder verder over hun terrein te hoeven lopen. Een prima oplossing, maar hoe kunnen we dit het beste regelen? Via een huurcontract of via persoonlijk recht? Zolang wij in het huis wonen willen wij recht hebben op het gebruik van het schuurtje, ook als de buren gaan verhuizen. Dit wordt zwart op wit vastgelegd, maar met huren kan de verhuurder het van de ene op de andere opzeggen naar mijn idee? Met persoonlijk recht is dit niet het geval, maar kom je er lastiger vanaf. Heeft iemand tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.6K

Antwoorden (2)

De vraag is of je een dergelijk persoonlijk recht wel kan vastleggen/handhaven in het geval je andere buren krijgt.
Er is immers geen sprake van een recht van overpad maar van het gebruik maken van een bouwsel op de grond van de buren.
Een nieuwe eigenaar zal zo'n verworvenheid niet hoeven te accepteren, omdat i.t.t. tot de noodzaak van een recht van overpad hier geen absolute behoefte aan is.
Een huurovereenkomst lijkt me voor de hand liggend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een ingewikkelde kwestie en eigenlijk zonder informatie omtrent eigendomssituatie niet te beantwoorden. Huur is een vorm van een persoonlijk recht en is de of/of-vraag niet ok. Ben je beiden eigenaar kan je doen wat je wilt; persoonlijk recht van huur, maar ook een zakelijk recht van opstal of gebruik. Zakelijk recht rust op de zaak, in dit geval dus op de helft van het schuurtje en is niet aan de persoon gebonden. De opvolger krijgt dus dit recht ook en de ander + opvolger moet het gedogen. Dit moet notarieel verleden worden en bij het kadaster ingeschreven. Recht van overpad is n.v.t. in dit geval hoef je niet over andermans grond om naar jouw eigendom of (recht van) opstal te lopen/gaan.
Ben je beiden of een van jullie huurder moet je met de verhuurder in conclaaf. Zijn beide partijen huurder en is er 1 verhuurder, dan heeft die er misschien niet zo veel moeite mee. Zijn er twee verschillende huurders, dan zal er waarschijnlijk betaald moeten worden, igv zakelijk recht, hetgeen ook alleen de eigenaar kan verlenen, maar ook igv van verschaffing van een persoonlijk recht omdat het de waarde van de panden beinvloedt. Maak maar een ruziepuntenlijstje, want dit gaat vaak niet goed - hoe verdeel je het gebruik, staat er een streeep en mag je je spullen over de streep zetten, laat je het licht branden en wie betaalt dat, kortom kwesties te over. In elk geval is het zinvol om notarieel advies te vragen