De buitenkant van je huis verven met glanslak, is dat normaal? Ik heb een huurhuis en de woningbouw heeft dit laten doen.

Voordien was het huis voorzien van een matglans verf. Ik vind dat mooier staan. Er heb er op gelet, maar ik zie nergens glansverf op de buitenkant van een woning.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.9K

Het beste antwoord

Het getuigt eerder van goed onderhoud en vertrouwen dat de woningbouw voor hoogglans kiest. Zoals al is aangehaald is hoogglans sterker en duurzamer dan een halfglans (beits). Dit betekent enerzijds dat je het onderhoud één á twee jaar kunt uitstellen, maar anderzijds moet je dan wel vertrouwen hebben in de voorbereiding, de ondergrond en de verwerking.
Een halfglans, schakelverf, éénpotssysteem (beits) is vochtregulerend, daar waar een hoogglans een afsluitend verfsysteem geeft. Worden er problemen in de ondergrond vermoed, dan zal om boven vermelde reden niet snel voor een hoogglansverf gekozen worden. Dit is veelal ook de reden waarom je bij andere woningen géén hoogglansverf ziet; men neemt het zekere voor het onzekere. Daarnaast geeft hoogglansverf minder vuilaanhechting, want minder poreus en zal minder snel verouderen / verpoederen (afgeven als je er over strijkt)
Dus: hoogglans is sterker en beter, mits de ondergrond goed is. (m.n. vocht)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat moet de gemeente bepalen. Zij moeten bepalen of dat past binnen het beeld van de straat. Als hun het toestaan dan mag het gewoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een eigen woning en daar zit vanaf oplevering glanslak op. het is een kwestie van smaak denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Glanslak is sterker dan matte lak... de woningstichting zal dat wel uit zuinigheidsoverwegingen gedaan hebben... zij mogen bepalen wat voor verf erop gaat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet ongebruikelijk dat de buitenzijde van een woning met glans gedaan wordt. Ziet er chique uit. Glans aan de binnenkant is minder gebruikelijk maar kan ook wel als je bijvoorbeeld de kozijnen van je jaren dertig huis wil doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me niet zoveel mis mee. Ons blok is 1,5 jaar geleden ook opnieuw gedaan met glansverf.
13 jaar geleden
Vrijwel alle schilderwerk aan de buitenkant van woningen, wordt gedaan met glansverf of beits.
Glansverf is duurzamer dan eiglans of matte verf, het grote nadeel hiervan, is dat de glansverf alles afsluit, ook het vocht binnen in het hout, hierdoor ontstaan bladders en / of rotte plekken.
Daardoor wordt er tegenwoordig veel met beits gewerkt, dat beter vochtregulerend is.
Maar schilderen met glansverf is volkomen normaal.