moet ik plastic wassen voor het in de plastic container gaat?

Wij hebben sinds enige tijd in de stad van die containers voor het inzamelen van verpakkingsplastic

Behalve dat ik wel graag een simpel ezelsbruggetje wil wat er nou wel en niet in mag heb ik de volgende vraag:

moet je vieze plastic pakjes (boterkuipjes, saladebakken, plastic flessen zonnebloemolie) afwassen of niet. De voorbeelden die ik noem vragen natuurlijk behoorlijk wat warm water én zeep, daarom

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Plastic verpakkingsafval mag ongewassen en met dop worden aangeboden. Het is wél belangrijk dat het leeg is en ontdaan van papier, karton of resten (aluminium-)folie. Je hoeft er eigenlijk niet veel meer voor te doen dan het in een aparte zak of bak te gooien. Platmaken of indeuken helpt dan aanzienlijk. Dat verkleint het volume, wat gunstig is voor de inzameling.

Bronnen:
http://www.plasticheroes.nl/recyclen/conte...

Nee. Afwassen is niet nodig.

Als alles leeg is, gebruiksleeg wel te verstaan, kan het in de plasticcontainer. Stickertjes mogen blijven zitten, los papier o.i.d. wel verwijderen. Vuile plastic is ook plastic, net las met oud papier. Als dat vervuild is, mag het ook gewoon bij het oud papier. Het heet ook afval scheiden, niet afval reinigen. Succes!

De gemeente heeft hier een voorlichtingsbrief en zakken voor de verzameling van het plastic rondgestuurd. Nee. het plastic hoeft niet gewassen te worden.

Met het plastic gescheiden inzamelen ben je aan de ene kant goed bezig. Ga je het plastic wassen of goed afspoelen,dan verspil je aan de andere kant weer schoon drinkwater. Op de fabrieken wordt het gereinigd,dus helemaal niet nodig. Tevens hebben hun betere reinigingstechnieken in huis dan wij.

Neen, niet wassen. Bovendien wordt de helft verbrand en dus niet hergebruikt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100