waarom vindt iedereen ineens hetzelfde mooi?

Ik ben al een tijdjes bezig mijn woning te verbouwen en in te richten. alhoewel ik zelf veel creativiteit in me heb, laat ik me graag inspireren door interieurboeken. mijn woning is immers klein dus een beetje tips voor voldoende bergruimte e.d. zijn welkom. wat me nu opvalt met die interieurboeken is dat het in wezen allemaal dezelfde interieurs zijn met een kleine variatie. Echt origineel is dat niet meer dat "de keuken kan verstopt worden achter schuifdeuren" of dat "er op de kasten geen knoppen zijn zodat het gladde oppervlak niet verstoord wordt" of dat "na een periode van minimalisme kleur terug mag, maar dan best op één muur" etc...
Nu viel het me op bij een bezoek aan collega's die bevallen waren, of ziek of dergelijke, dat ik ook steeds in ongeveer dezelfde soort interieurs terecht kwam. Idd : schuifdeuren voor de keuken, geen knoppen aan de kasten...
Mijn smaak verandert in ieder geval niet doordat de tijdschriften en boeken aangeven dat het zo hoort....Ik bedoel ook niet dat ik sowieso rebelleer : sommige design vind ik mooi, andere niet, sommige moderne meubels zijn best leuk, andere niet...etc
Het vervelende is echter dat, als er iets "in" is, je in de winkel moeilijk een alternatieve keuze vindt.
Hoe kan dat nu dat iedereen plots hetzelfde mooi vindt?

Toegevoegd na 25 minuten:
ik bedoel : hoe kan dat, dat vele mensen zeggen "oh hoe mooi" over iets dat in is..?En als er dan iets anders "in" wordt, weer iets anders mooi vinden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen willen nu eenmaal bij de 'grote grijze massa' horen, is makkelijk, hoeven ze zelf ook niet na te denken... Als je iets wilt wat niet in winkels te koop is dan vind je gewoon een manier om het zelf te maken. Je zegt dat je creatief bent, dus dat moet niet veel problemen opleveren. Doe wat jij wilt!

Het beste antwoord

Je kunt alleen beoordelen wat je ergens hebt gezien... en smaken verschillen wel, maar het aantal mensen dat iets mooi vindt wisselt wel...

Marketing (zoals bij Ikea) is er op gericht om uit te vinden, en te produceren, wat heel veel mensen mooi vinden...
Dan zie je bepaalde spullen heel veel in de interieurs en zien dus veel mensen die spullen en komen zo op het idee om deze ook aan te schaffen...

En verder is er nog het 'nieuwe kleren van de keizer' effect... dat je erbij wilt horen door bepaalde, vooral dure designmeubelen, die misschien niet echt comfortabel of praktisch zijn, maar wel 'In'...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ja ik heb dat niet maar ik kijk ook alleen maar als ik het zelf leuk vindt. Ik koop niets wat zogenaamd wel in is ik koop wat ik in vind
ronron1212
13 jaar geleden
Zoals je zelf al zegt, als er iets in is, je in de winkel moeilijk een alternatief kunt vinden.

Winkelketens kunnen er voor zorgen dat iets in wordt door veel reclame.

Alle grote meubel bedrijven kijken natuurlijk na elkaar en apen elkaar na.

Maar het meerendeel van de spulletjes in de huishoudens komen bij Ikea vandaan. En dan krijg je al snel een eenheidsworst.

Allemaal cataloguswoningen zoals iemand zei in de film fight club
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is altijd al zo geweest. In de jaren 70 was alles oranje met bruin. Vervolgens moest alles weer wit enzv.
Probeer gewoon je eigen stijl te zoeken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schrijft het zelf, dat je je laat "inspireren" door interieurtijdschriften. Het kan niet anders, dan dat je je een beetje te veel laat inspireren, en dat je collega's die "aan het bevallen waren", en ziek zijn, zich ook laten inspireren door diezelfde interieurmode.

Waarschijnlijk word je veel meer beinvloed dan je zelf denkt. Mode, of dat nu kleding, meubels, auto's, muziek, voeding of tv-programma's betreft, wordt ons eigenlijk min of meer opgedrongen. Het is een soort dictaat.
Je moet dat ook gaan doen, anders hoor je er niet bij.

Het is niet zo, dat iedereen ineens hetzelfde mooi vindt. Maar we laten ons wel beinvloeden, zodat we niet buiten de boot vallen. Om te weten te komen, wat je nu echt mooi vindt, zou je eigenlijk die tijdschriften eens een tijdje links moeten laten liggen. En misschien die meubelwinkels ook wel, want die verkopen natuurlijk ook alleen maar spullen die op dat moment "in" zijn.

Voor een echt alternatieve keuze, en dus een interieur dat echt anders is dan bij je collega's, is er m.i. maar één manier. Geen nieuwe spullen meer kopen, en lekker rondneuzen in b.v. kringloopwinkels. Veel goedkoper zul je niet uit zijn, omdat je die meubels soms ook op wilt knappen. Maar het voordeel is, dat je dan iets krijgt, wat je echt mooi vindt, en niet gedicteerd is door de waan van de dag. En je collega's vinden het vast heel verfrissend, als ze bij jou op bezoek komen. Iemand met een geheel eigen smaak en veel lef, en eindelijk eens iets te zien, wat niemand heeft. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de mens een dichte verwant is van de aap, en je weet hoe apen zich gedragen: ze apen elkaar na.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet zo zeer een kwestie van mooi vinden, maar van beschikbaar zijn.
En dat kan wel eens vervelend zijn: diezelfde kleurtjes die je nu overal bij de Hema en de Blokker en de bouwmarkten tegen komt.

Er zijn verschillende oplossingen:
1] Als je geld genoeg hebt is er genoeg originele design te koop in niet zulke grote oplagen en dus heel apart, naar eigen smaak.

2] Zelf maken.
Je hebt veel creativiteit in je: Vier dat bot!
Gordijnen en kussen maken van stoffen die daar oorspronkelijk niet voor bedoeld waren.
Stoelen zelf bekleden en krukjes en kastjes zelf verven.
etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alles wat in de winkel te krijgen is, is ooit of nu door meerdere mensen mooi gevonden, anders wordt het geen stijl. dat jij je daar niks van aantrekt, betekend ook dat jij je niet zo snel laat beïnvloeden door je omgeving en dat is in mijn ogen een vorm van intellect.Je zou dat kunnen gebruiken, door zelf te gaan ontwerpen.
Interieur boeken worden ook vaak snel in elkaar geflanst omdat het tijdschriften zijnen die moeten snel vol.Ik zou zeggen, laat je fijn inspireren en behoudt het goede :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zijn kudde dieren. Als een iets mooi vind wil de ander er niet onder doen. Mensen laten zich beinvloeden door wat anderen vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net wat de mode is, is op dat moment ook populair!
Veel mensen proberen zich te evenaren aan hun voorbeeld!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de media, detailhandel en industrie dit "dicteren" die gaan elk jaar om te tafel zitten en bepalen wat veel publiciteit moet krijgen, als dat dan toevallig geitewollen sokken of kanariegele jassen zijn zorgen ze er voor dat de media dat oppikt, en worden die dus "mooi" en "in", zelf trek ik mij hierbij de ballen van aan, trek aan en koop wat "ik" mooi vind en lekker zit, heb wel vaak het probleem gehad dat ik een bepaald soort jasje ofzo wilde hebben en dit gewoon helemaal nergens meer te krijgen was :(, het was dan gewoon "uit"