hoe krijg je vogeltjes in je vogelhuisje?waarom willen ze niet in onze tuin in onze vogelhuisjes? ik heb wel voer en zo in de tuin.

waarom willen ze juist niet in die nestkastjes en bij de buren wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
12.9K
flyingcrow
13 jaar geleden
hele goeie vraag!Bij ons komen ze ook niet .ook een mooi vogelhuisje gekocht,maar ze laten alles liggen.Er zijn bij ons in de buurt wel veel katten,misschien dat het daaraan ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij ons in de buurt ook veel katten maar waarom wel bij de buren en niet bij ons. vind ik zo irritant dat het bij hun wel lukt. bedankt voor je reactie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij op het terrein barst het af en toe van de wat verwilderde boerderij katten van de buren, daar trekken vogels zich niet veel van aan zolang ze maar kunnen vluchten in bomen of struiken.

Het beste antwoord

Het kan zijn, dat je vogelhuisje te geïsoleerd staat : vogeltjes willen graag dichtbij hun voederplek een struik of een boompje hebben om in alle rust te kijken, of de omgeving wel veilig is. Bied ook gevarieerd voer aan : vetbollen, 'kaarsen' met zonnepitten, geregen kettingen van ongedopte pinda's, een spekzwoerd, wat stukjes niet te zoute!! kaas, en het gemengde wintervoer, dat je nu in tuincentra en (in de aanbieding deze week!!) bij Action kunt kopen. Zonnepitten zijn echt favoriet, dus daar kan je wat extra van geven door het gemengde strooigoed.

Ik heb een voederplank op m'n 'cat-proof' balkon. Het balkon is ingepakt in grof gaas, met één hoek wat lager, en daarachter staat die plank, op één meter van de muur. Maar aan de andere kant is een boom, met vlakbij de plank een tak, en daar wachten ze op hun beurt : 'groot' spul als tortels, kraaien en eksters, en pimpels en koolmezen, een roodborst en een winterkoninkje, en vorige winter had ik ook een familie heggemus.

En ik woon niet op de Veluwe, maar middenin de Randstad, al woon ik wel in een wat oudere buurt, met rommelige achtertuinen en volgroeide bomen.

Toegevoegd na 8 minuten:
En m'n balkon is 'catproof', omdat mijn huistijger klepperbekkend en zwaaistaartend vanachter het gaas machteloos moet toezien, dat al dat heerlijks zich zit vol te vreten...., maar dat snapte je waarschijnlijk al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat gemeen ben je voor je huistijger ;-)
(Dat gemekker, bizar hè?)

Andere antwoorden (5)

Net als voor de bijen en de vlinders geld ook hier, geef de vogels voedsel.
In mijn tuin staan veel bessensoorten en allerlei struiken voor de vogels maar als je daar niet de ruimte voor hebt, hang dan vetbollen op, plaats voederplankjes enz.
Het is een achterhaald verhaal dat dit alleen in de winter mag, de vogelbescherming wil door voedselschaarste nu graag dat de vogels het hele jaar gevoerd worden.
Het enige waar je op moet letten is dat wanneer er jonge vogels zijn, je geen hele pinda's gaat voeren. Deze geven de ouders dan aan de kleintjes en die kunnen daar niet tegen.
Maar vetbollen, brood, zaden en fruit mag het hele jaar.

Vogels voeren in het kort
•Wanneer voeren: het hele jaar. Het menu verschilt wel in zomer en winter.
•Wat is goed voer: gebruik zaadmengsels die voor tuinvogels geschikt zijn. Geen zacht vet zoals boter of olie. Water is belangrijk om te drinken en te badderen. Melk is niet goed.
•Hoe voeren: strooi twee keer per dag wat voer op de grond en op een voedertafel. Teveel kan ongedierte aantrekken. Houd het water schoon en vorstvrij, maar verwarm het niet.
•Welke vogel eet wat: Iedere vogel heeft eigen eetgewoonten. Insecten, bessen of zaden: ontdek hun favoriete menu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De opening van de nestkastjes moet op het Oosten zijn. Heb je daar aan gedacht?
Ivana
13 jaar geleden
Eén van de meest voorkomende redenen is dat het gat in het kastje te groot is. Zeker als je ze zelf maakt, heb je steeds de neiging om de opening veel te groot te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in deze tijd zorgt dat de vogels volop te eten hebben en je blijft dit voeren volhouden, dan blijven de vogels die nu en in de toekomst in je tuin komen ook in het voorjaar en de zomer in je tuin en zullen ze ook echt wel een nestplaatsje zoeken.
Als je nu bijvoorbeeld wat noten die je half open maakt aan elkaar rijgt bijv. met een dunne ijzerdraad dan zie je binnen een paar weken een leger(tje) mezen in je tuin verschijnen. Hou jij dit vol dan houden de mezen het ook zeker vol en zullen ze blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb vorige seizoenen een viertal nestkastjes in elkaar geknutseld, ééntje voor de huismus, een voor mezen en ook nog een specialleke voor de groene specht, ook ik moet lijdzaam toezien dat er jaarlijks slechts één wordt ingepalmd door....ja wel de pimpelmees, weet in feite ook niet hoe dit kan.....