Hoe weet je hoe oud een olijfboom is?

Ik weet dat je dat aan de stam kunt zien. Maar ik weet de maten niet. Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
34.4K

Het beste antwoord

nee dat kan je zo maar niet zien, dan zou je de stam moeten doorzagen en de jaarringen tellen.
Ook is het belangrijk te weten waar en hoe hij gekweekt is, in een grote kuip, kan de olijf niet zo veel groeien en zal de stam minder snel dik worden dan deze in de volle grond staat in het land van herkomst.
Olijven groeien langzaam en kunnen heel erg oud worden tot wel 1500 jaar!!
De grote olijfbomen in kuip , die hier te koop zijn met een echte dikke stam zijn een jaar of 50 a 60.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De ribbels in de stam tellen
Maar is daarna wel dood
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De stamomtrek is gerelateerd aan de leeftijd van de boom. Een olijfboom groeit slechts circa 1 centimeter stamomtrek per jaar, en dat zwakt na een leeftijd van 50 jaar zelfs nog enigzins af. Pas na vijf jaar kan een nieuw olijfboompje vrucht dragen.
Prachtige olijfbomen van de soort Olea Europea in de middelmaat "Mediano" met een stamomtrek van 14 tot 16 cm zijn ongeveer 15 jaar oud.
En een karakteristieke olijfboom van de grote maat "Giant" met een stamomtrek van 50-55 cm heeft een leeftijdsindicatie van 60 jaar.
Amadea