Het is altijd te proberen en ik zou het dan doen op de manier van een Abrikozenpit want dat is ook een harde.

Een abrikozenpit, welke een zeer harde bolster heeft ter bescherming tegen eventueel binnendringend vocht en andere ongunstige omstandigheden, uitzaait, moet men de pit afvijlen of met schuurpapier bewerken, zodat de bolster dunner wordt. Men zaait de pit, punt van de pit moet helemaal onder de aarde zitten. Daarna in een kleine pot met gewone aarde of turfmolm. Met een glasplaat of plasticfolie met luchtgaatjes verkrijg je een hogere luchtvochtigheid. Houdt de bovenste aardelaag vochtig, zodat de pit vlug kan ontkiemen. Als het plantje 10 cm hoog is, verplanten in een grotere pot met gewone aarde. Zet deze op een lichte plaats en giet met tussenpozen. Soms lukt het ze verder te kweken op een beschaduwde plaats in de tuin.

Heel veel succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Ik ben inmiddels 10 pitten in ons aquarium aan het weken!! Het zal ongeveer 3 maanden (!!) duren eer er zal worden ontkiemd!

Andere antwoorden (3)

Dat zal niet zo gemakkelijk zijn. Omdat de olijfpit kei- en keihard is ontkiemt hij heel moeilijk. Daarom wordt de pit door de kwekers ook niet voor vermeerdering gebruikt. Via stekken worden jonge bomen aangeplant....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in een klein potje met vochtige watten en afdekken met doorzichtig folie.
maar ik ben bang dat het niet gaat lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is eigenlijk de lastigste methode om een olijfboom te kweken, (het zaaien ) van een olijfpit. hij moet goed rijp
zijn dat wil zeggen zwart. De pit moet dan eerst een week voorgeweekt worden in water, waarna hij in de stekgrond gelegd kan worden. De stekgrond moet schraal en kalkrijk
zijn zet ze warm en vochtig. Het kiemen duurt vrij lang.
Als de de plantjes 10 cm. hoog zijn verpotten, schrale goed
goed water doorlatende kalkrijke grond gebruiken. relatief drooghouden. In Juni kunnen plantjes naar buiten.