Groeit rucola verder als je het hebt afgeknipt?

ik wil de rucola in mijn tuin eigenlijk gebruiken om te eten, kan ik het (bijv. met een schaar) afknippen en dat het dan gewoon weer verder groeit? Of gaat het dan dood?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
9.5K

Het beste antwoord

Van rucola eet je alleen de jonge bladeren, althans, die zijn het lekkerst. Als je de jonge bladeren niet regelmatig plukt, schiet de plant al snel door en komt hij zelfs in bloei (en die is niet zo spectaculair). De smaak is van het blad wordt dan een beduidend stuk minder, dus beter zaai je dan gewoon een paar nieuwe rijtjes bij.

Je kunt het jonge rucolablad afplukken of knippen, net wat je het gemakkelijkst vindt. Maar het voornaamste is: blijven plukken, ook als je er niet van eet. Dat is de enige manier om de plant jong te houden. Oja, en...compost!http://www.tuinieren.nl/a/onderhoud/bodemonderhoud/tuin-bemesten

Rucola of raketsla zijn overigens allebei Nederlandse benamingen voor het latijnse Eruca sativa, dus daar zit geen onderscheid in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet het niet afknippen maar gewoon een blad aan de onderkant er af halen ,dan groeit hij gewoon door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rucola is sla met hele kleine blaadjes, je moet de hele blaadjes knippen, dan groeit hij door, vorig jaar had ik raketsla, echt waar, en dat zag er bijna hetzelfde uit, maar die groeide niet door.

nu heb ik naast rucola ook eikenbladsla groen en rood en kropsla, deze kun je allemaal aan de onderkant knippen/eraf halen en net als de rucola groeit het door.

succes en eet smakelijk !