Een soortenoverzichtRas Schilkleur Geschikt voor Verkrijgbaarheid U vindt deze aardappel in de winkel in een …….. zak Kooktype
Accent Geel Salades en Ovenschotels Hele jaar door groene Vastkokend
Alpha Geel Bakken en Ovenschotels April – Juni blauwe Kruimig
Bildtstar Rood Bakken en Ovenschotels Januari – Mei en September – December rode Vrij vastkokend
Bintje Geel Frituren, Stamppot en Poffen Januari – Mei en September – December blauwe Kruimig
Doré Geel Pureren of Soufflé Mei – Augustus gele Zeer kruimig
Eersteling Geel Bakken en Ovenschotels Maart – April rode Vrij vastkokend
Eigenheimer Geel Pureren of Soufflé Januari – Maart en Augustus – December gele Zeer kruimig
Frieslander Geel Bakken, Poffen en Frituren Juni – September blauwe Kruimig
Gloria Geel Bakken en Ovenschotels Juli – September rode Vrij vastkokend
Inova Geel Salades en Ovenschotels Hele jaar groene Vastkokend
Irene Rood Pureren of Soufflé Januari – Juni en September – December gele Zeer kruimig
Laura Rood Bakken, ovenschotels September – Juni rode Vrij vastkokend
Maritiema Geel Stamppot, Poffen en Frituren Hele jaar blauwe Kruimig
Nicola Geel Salades en Ovenschotels Hele jaar groene Vastkokend
Opperdoezer rond Geel Salades Juni – September groene Vastkokend
Rapido Geel Salades en ovenschotels juli / september groene Vastkokend
Redstar Rood Bakken – Ovenschotels Hele jaar rode Vrij vastkokend
Santé Geel Stamppot, Poffen en Ovenschotels Hele jaar blauwe Kruimig
Turbo Geel Frituren en Bakken Januari – Juni en September – December blauwe Kruimig

Toegevoegd na 16 minuten:
Een anekdote doet de ronde, dat toen de aardappel aan het Franse hof geïntroduceerd werd, de koks de aardappels zelf wegwierpen op de afvalhoop en juist het meest giftige deel van de plant, de bessen, voor de koning en zijn gasten bereidden. Uiteraard beviel dit niet erg en de aardappels werden door de tuinman op de afvalhoop verbrand, Deze man was slechts een arme werkman met veel kinderen. Toen hij de afval hoop opruimde zag hij de geroosterde knollen en opende er een. Hij proefde ervan en concludeerde dat het prima eten voor zijn kinderen was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Meer dan 116 rassen.

Nederland is wereldwijd marktleider wat betreft de ontwikkeling van nieuwe aardappelrassen en de export van gecertificeerde pootaardappelen. Deze prestatie, die zeer gunstig is voor de Nederlandse economie, is te danken aan de Nederlandse aardappelsector.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland kennen we ongeveer 250 aardappelrassen. Ze verschillen van elkaar in kleur, smaak, vorm en wijze van bereiden. Elk aardappelras wordt voor een specifiek doel geteeld. Sommige rassen komen gekookt naast de boontjes op je bord, of worden verwerkt tot diepvriespatat of chips en zoutjes. De meeste Nederlandse consumptieaardappelen behoren tot de late rassen. Die worden geoogst tussen half augustus en half oktober. Deze aardappelen (de hoofdoogst) worden opgeslagen en zijn het hele jaar door verkrijgbaar. Vroege rassen zijn eerder rijp. Ze worden dus ook eerder geoogst: van juni tot eind augustus.