Waarom wordt het blad van mijn appelboom eerst grijzig en gaat daarna krullen?

De appel (Jonagold) heeft gebloeid, heeft kleine appels gevormd. Het blad ziet er nu 'ziek" uit.
Moet/kan ik hier iets tegen doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
14K

Het beste antwoord

het lijkt mij eerder witziekte...

info vind je hier:
http://home.scarlet.be/yuc-andre.vandenberghe/04_1_activiteiten/10_2_01_verslag_act_ziekteherkenning.htm

Herkenning aantasting: Komt voor op allerlei planten (maar het is een verschillende soort schimmel), bij appel zijn de bladeren witbepoederd, misvormd en verdrogen later. Ook aangetaste scheuten sterven af. Infectie van jonge appelen geven netwerkvormige kurkstrepen.
Leefwijze: De primaire infectie overwintert meestal in de eindknoppen van de nieuwe scheuten. Zodra de knoppen uitlopen hervat de schimmel zijn activiteiten en verspreidt een groot aantal sporen. Bij gunstige weersomstandigheden (20°C, droog blad, ···) gaan ze kiemen op bladeren, scheuten en geven aanleiding tot nieuwe besmettingsbronnen. Deze nieuwe besmettingsbronnen (secundaire infectie) gaan de nieuw gevormde knoppen aantasten (aangetaste eindknoppen zijn niet goed gesloten).
Maatregelen:

* wegsnoeien van aangetaste toppen;
* geen gevoelige rassen aanplanten;
* groeikracht bevorderen;
* bij ernstige aantasting preventief om de 7 dagen vanaf maart/begin april tot midden juni spuitzwavel of knoflook toepassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het zou de 'krulziekte' kunnen zijn.
In dat geval moet je hem nà het vallen van de bladeren (herfst) en vóór het opkomen van bloesem en blad (maart) besproeien met een speciaal middel. Normaal zijn 2 behandelingen genoeg.
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
He, joh, doe eens Google....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik dacht dat krulziekte alleen bij perzik en nectarine voor kwam...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist Deva!
Fruitbomen kunnen, als ze al wat langer op de zelfde plaats staan ,allerlei problemen krijgen met hun gezondheid. Vooral in natte winters ontstaat er een zuurstoftekort in de bodem, omdat de structuur in de loop van de jaren slechter is geworden Wortels rotten dan af en zodra het warmer wordt, kan de boom niet voldoende vocht en voeding meer opnemen, waardoor de natuurlijke weerstand sterk afneemd. Zogauw het blad gaat groeien wordt de vraag naar voeding ook groot, als de plant door een slechte conditie hieraan niet kan voldoen , komen er allerlei ziektes en plagen.
Een geheel ander probleem is dat veel fruitbomen zijn geend op een zwakke onderstam ,zodat de vruchtbomen geen 8 m. hoog meer worden, maar door de zwakke onderstam is ook de boom zwakker en daardoor ook al vatbaarder.
Bij de fruitkweker worden sommige appels en peren soms wel iedere 10 dagen met gif gespoten! Ook de kweker heeft bomen met een zwakke onderstam!
Zeker apels moeten ieder jaar voldoende gesnoeid worden. 1 maal per een kalkgift en een aantal keren per jaar mest. De appels moeten beschut staan , maar wel in de volle zon. En dus ook nog in een voedzame, niet te natte grond met een goede structuur.
De grond nu goed losmaken in een ruime circel er om heen, algen kalk toevoegen en een goede organische meststof b.v. culterra. Nooit dicht bij de stam, maar ruim er om heen.
Alle grond daarna in de circel bedekken met een dikke laag boomschors. Houdt de grond vochtig en bevordert de bodemstructuur.

Toegevoegd op 15-05-2009 23:17:37
Moet zijn : een maal per jaar een kalkgift
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt!
Het betreft overigens een leiappel, die dit probleem sinds vorig jaar heeft (gaf wel lekkere appels). De start van de appel was fantastisch. Prachtig gebloeid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruth ,bekend verschijnsel, prachtige bloei en als de boom daarna veel voeding gaat vragen voor de voorjaars groei dan gaat het mis. Heb je wel gesnoeid? Leiappels snoeien is erg moeilijk! Komt nog bij dat dit voorjaar wel heel uitzonderlijk is wat groei betreft. De boom heeft in heel korte tijd erg veel voeding nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb in de winter zeer voorzichtig gesnoeid. Met het boek in de ene hand en de snoeischaar in de andere. Was bang teveel te snoeien en ben behoudend te werk gegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Ruth, een leiappel heeft gesteltakken, dat zijn de takken die de boom zijn vorm geven. Aan deze hoofdtakken komen meestal rechtopgroeiende zijtakjes, als ze niet zo groot zijn, dan zit er meestal een bloemknop op het uiteinde, dus niet snoeien.Is het takje langer, danhet takje voor de helft terugknippen. zitten er aan het zijtakje ook al kleine zeitakjes, dan knip je alleen de kop er af. In de winter ziet een bloemknop er dikker uit dan de rest en is wat fluweelachtig. Bomen die slecht groeien altijd wat forser snoeien.Wat je afknipt komt er ook weer aan.