Hoe moe-je druiven snoeie ?

Ik heb een druif in de tuin (Boskoopse Blauwe) die nu groeit als een razende. Uitlopers kunnen 50 centimeter per week groeien.
De echte wijnboeren snoeien zodanig, dat het blad in toom blijft, en de vruchtopbrengst maximaal is.
Wat zijn de richtlijnen daarvoor?
Moet ik alles boven de 25 centimeter uitloop wegknippen? Of konsekwent de derde uitloper wegknijpen (de zogenaamde 'druivendieven')?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Het beste antwoord

denk dat je met onderstaande link er wel uitkomt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

http://home.12move.nl/mijnhobbys/Druiven%20snoeien.htm

Hier heb je misschien wat aan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snoeien van een druif moet je nu niet meer doen! Snoei een druif nadat de vruchten eraf zijn pas! Dus in het late najaar. Het weghalen van wat uitlopers, dus niet drastisch snoeien, kan denk ik niet zoveel kwaad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt bij druiven een wintersnoei en een zomersnoei. Je moet nu aan de gang met de zomersnoei. Deze is nodig om:
de druif compact te houden (ranken van 4 m zijn geen uitzondering).
de trossen kunnen hierdoor optimaal ontwikkelen
de druiven kunnen door de juiste lichtinval beter rijpen
doordat de druif luchtig is kunnen er minder schimmelziekten optreden (witziekte)
Snoeiwijze:
Tijdens de ontwikkeling van de ranken snoeit men deze in op 2 bladeren voorbij de tros. Het is mogelijk dat er op 1 rank meerdere trossen komen. Men behoudt slechts de tros die dichtst tegen de gesteltak staat. Ranken waarop geen tros aanwezig is, snoeit men in op 40 cm. Uit de okselscheuten van de 2 bovenste bladeren ontstaan nu nieuwe scheuten die men steeds snoeit op 1 blad. Alleen de verlenging van de jonge nog te vormen gesteltak wordt met rust gelaten.

Uit de oksels van de twee bladeren komen opnieuw scheuten die men op hun beurt inkort tot op het eerste blad.

Zomersnoei dient om de week à veertien dagen te gebeuren om de groei en bloei en oogst onder controle te houden!