Klopt het dat pompoenen pas oogstrijp zijn als het stengeltje waarmee ze met de plant verbonden zijn volledig verdroogd is?

Rieneke1
13 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Het hoeft neit volledig verdroogt te zijn, maar wel duidelijk aan het verhouten zijn. Dat is een teken dat de vaten zich sluiten & de pompoen 'afgesloten' wordt van de rest van de plant. Dit beperkt infectie & er is geen toevoer van de plant meer. Dan kan je hem het langste bewaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja als het steeltje verdroogd is, is hij zeker rijp, maar rijp is hij al eerder.
Waar ik altijd op let, een pompoen die nog niet plukbaar is voelt stroef en vettig aan, een rijpe voelt hard en glad aan, als je het wat langer doet, het kweken van pompoenen, leer je het ook wel zien.
De kleur is intenser en hij glimt meer.