Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waaraan zou het te wijten zijn dat wij dit jaar tomaten hebben die aan de onderkant afgeplat zijn en bruine droge vlekken vertonen?

deze tomaten staan in een niet-verwarmde serre. hebben dit jaar wel niet veel meststoffen gehad en daarbij de warme maand juli.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
624

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het antwoord is volgens mij een aantal factoren, die niet aanwezig zijn voor de optimale groei van de tomaten. Ik heb ook een koude serre waarin tomaten groeien. Langs deze tomatenplanten graaf ik een geultje waarin ik iedere dag enkele emmers regenwater laat lopen. Ik zorg er wel voor dat het regenwater niet op het blad komt, want dit is funest en zal zeker de droge bruine vlekken teweegbrengen, wat de ziekte phytophtera is. Dit is dezelfde ziekte als de aardappelziekte. Op den duur worden ook de planten bruin en later zwart.
Ik heb in het geheel geen ziekte in mijn serre en prachtige tomaten van verschillemde soort, o.a. de gewone tomaat, de vleestomaat, de pomodore en de kerstomaat. Ik heb wel geregeld plantenvoedingsstof door het water gemengd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het is een heel verhaal om dit uit te leggen. ga naar
hieronder toegevoegde bron en je leest er het fijne van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit wordt neusrot genoemd. Ik geloof dat dit ontstaat door een onjuiste balans in de voeding.
google anders even "neusrot,tomaten".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan neusrot zijn, maar ook aardappelziekte.
Als je op www.plantaardig.com kijkt, zie je foto's van deze ziekten.
Er is ook een enquete gedaan over de aardappelziekte. Wellicht vind je daar wat antwoorden waar je iets aan hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding