Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat kleine vogeltjes zoals een koolmeesje bij harde stormwind niet weggeblazen worden

Wij hebben een voederplaats voor de vogels , en kunnen ze goed observeren, en daarom viel het me ineens op dat ze zelfs bij stormwind blijven zitten terwijl ze maar een paar gram wegen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Door de wind wordt steeds de puntige kant naar voren geduwd en de brede kant naar achteren. Deze aerodynamisch vorm zorgt voor de minste weerstand bij harde wind. Een klein vogeltje vangt door deze bouw ook erg weinig wind, daarnaast hebben ze met hun klauwtjes ook nog een beetje grip op de grond waardoor ze nog iets steviger zitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist!
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kan ik me voorlopig in vinden Bedankt

Andere antwoorden (4)

Met hun pootjes kunnen ze zich erg stevig vastzetten aan hun ondergrond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is niet altijd gezegd: na een flinke storm loopt het vogelasiel altijd vol met vogels, groot en klein, die door de storm ergens tegenaan gewaaid zijn.
(Lees meer...)
Rieneke1
13 jaar geleden
Doordat ze zichzelf vastklemmen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine vogels vangen veel minder wind dan grote. Bovendien zijn ze veel wendbaarder, zodat ze windstoten prima kunnen opvangen als ze vliegen. De stroomlijn van vogels zal zeker een rol spelen, hoewel ik regelmatig veren op zie waaien bij wind. Het is altijd een mooi gezicht om vogels tegen een zeer harde wind in achteruit te zien vliegen. Ik ben ervan overtuigd dat ze dit zelf ook een interessante sensatie vinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding