Is het gebruikelijk dat een hovenier het gebruik van gereedschap in rekening brengt ?

Ik heb mijn tuin(tje) een voorjaarsbeurt laten geven en nou brengt de hovenier behalve arbeidsloon en materialen, wat natuurlijk normaal is, ook het gebruik van een bladblazer en een electrische snoeizaag in rekening. Moet ik dan straks bij een schilder ook de kwast en de ladder meebetalen ? Ik vind dit vreemd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doet me denken aan restaurants (in Frankrijk? Of waar was het ook weer?) waar je voor het bestek moet betalen. (maar meenemen mag niet.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrij normaal, de kwast en ladder gebruiken geen dure milieuvriendelijke brandstof of stroom (indien opgewekt door generator). Kan niet in de uurprijs omdat dit niet voor iedereen geldt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een zaagblad slijt hard, dus die moet ie snel afschrijven.
maar een bladblazer? ik zou zeggen: trek de kosten van de electriciteit die hij gebruikt heeft af van zijn kosten. Ik neem aan dat hij jullie stopcontact gebruikt heeft

Antwoorden (5)

Dat is inderdaad vreemd. Je betaald er namelijk al voor.
Bij een schilder betaal jij eigenlijk ook de kwast maar dat zit al in de prijs.
Het is een beetje stom van deze hovenier om dat nog eens apart te rekenen of het moet zijn dat hij erg goedkoop is en op deze manier toch bog wat wil verdienen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij die speciaal heeft moeten huren, is het niet onredelijk, maar dan is het geen goede hovenier want die heeft die dingen zelf en schrijft deze ook af. Hij had beter een totaalprijs kunnen geven dan was jij nu niet in verwarring geraakt. Andere hovenier zoeken.

Als straks de schilder komt vooraf duidelijk maken dat je niet voor zijn kwast en ladder gaat betalen ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze hovenier heeft er voor gekozen om zijn apparatuur niet mee te nemen in zijn uurloon maar door te berekenen als hij de apparatuur nodig heeft.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar dan had hij dat tevoren moeten vermelden
Ongebruikelijk.
In feite worden de door hem aangeschafte goederen uw eigendom als dat op uw nota staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is niet vreemd, wel vreemd is dat je dit niet verteld is door de hovenier.
Hoveniers en bv ook stratenmakers zullen de machines die ze gebruiken soms huren ipv zelf aanschaffen. Het voordeel is, geen investering en geen onderhoud.
Alleen moet men wel aangeven dat de huurprijs bij het kostenplaatje komt.