Hoe houd je het gras onder een boom groen?

In het voorjaar heb ik onder een grote prunus gras ingezaaid. Dat is prima aangeslagen. Het hele gazon goed nat gehouden, ook onder de boom. Toch is het daar nu weer kaal. Hoe houd je het gras onder zo'n grote boom groen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
11.9K

Het beste antwoord

Een boom is de grote vijand van het gazon.
Bij regen vangt de boom veel water op, dat nooit de grond bereikt.
Van de regen, bereikt een deel wel de grond, maar wordt direct voor een deel door de boom opgenomen.
Als het te droog is, haalt de boom het laatste beetje water uit de grond en zal het gazon verdrogen.
Door het gazon te bemesten gaat de boom extra wortels vormen, direct onder het gazon, om de voedingsstoffen op te nemen.
Hoe meer we het gazon bemesten, hoe meer wortels de boom gaat maken.
Dan is er nog het licht, dat de boom tegenhoudt, voor een gazon is het onder de boom al schemerig en krijgt dus te weinig daglicht.
En dan is er ook nog het nadruppen van de boom tijdens en na de regen, deze druppels zijn veel groter dan de meeste regendruppels, grasplantjes hebben daar een hekel aan.
Je begrijpt wel, dat gazon onder een grote boom een moeilijke zaak is, alleen het voorjaar en begin van de zomer heb je even redelijk gras, maar daarna wordt het alleen maar minder, ook met schaduwgras los je dit probleem niet op.
Plant er maar klimop onder de boom en alles zal mooi en wintergroen bedekt worden, een klimop is juist een plant die wel onder bomen kan groeien met weinig licht en kan wel tegen de drup van de boom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

door je boom te snoeien, hoe breder de boom hoe minder zonlicht de grond bereikt hoe kaler het word
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de handel is speciaal een mengsel van schaduwgras te koop, dat zou ik er tussen zaaien en verder wat vaker kunstmest geven, want de boom pikt heel veel in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder een grote prunus groeit geen gras. het is er te droog en er is te weinig licht aanwezig. Gras groeit het beste bij veel licht en genoeg vocht. En dat missen we onder een prunus. Probeer schaduwplanten eens uit, hiermee kun je goede resultaten bereiken. heb er zelf ook onder een b00m staan.