Welke plant doet het goed op de vensterbank, zie verder?

Dus in directe zonlicht, maar de vensterbank is niet zo heel groot en er moet nog een gordijn dicht kunnen. De plant moet dus liever niet richting het raam groeien en groeispurts hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.4K

Het beste antwoord

Jij wil graag bloeiende planten... in directe zon is aan kalanchoë dan een aanrader... die heb je in verschillende kleuren, enkel en dubbelbloemig... Bloemen na de bloei verwijderen en hij bloeit opnieuw... Hoe meer je hem verwaarloost hoe beter hij het doet: water geven als de bladeren gaan rimpelen en hij is blij met je ^^ ( of zij). Sowieso cactusachtigen en vetplanten heb je in vele soorten en maten. Kijk eens rond bij een tuincentrum... eentje die ik bij jou zou vinden passen is een aloe vera... Deze plant is op verschillende manieren geneeskrachtig... snijd een blad af en er komt rechtstreeks een soort gel uit dat de huid snel geneest en littekenweefsel tegengaat bijvoorbeeld... Een mooie orchidee doet het ook goed... Bloemen daarvan bloeien zeer lang... Een lidcactus heeft ook heel mooie bloemen... Wat ook leuk is, is eens zelf cactussen zaaien... Dit kan het beste op een humusrijke grond... Je kunt speciale cactusgrond kopen...
Sanseveria(Vrouwentongen) zijn ook onverwoestbaar... Enfin ik weet niet of ik alle namen goed heb geschreven... licht en middellicht blad kan sowieso goed tegen de zon, maar de vet achtigen hebben minder verzorging nodig... Kunnen weken zonder water. gewone planten hebben toch twee keer per week vaak water nodig...

Toegevoegd na 2 minuten:
shit krijg zin om met je te gaan shoppen :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-) is dat shit? Nou dank je wel, haha. +1 voor je antwoord. Ik denk dat i toch ietwat advies ga doen. Eigenlijk is dat mijn antwoord. Dat je het toch weer vergeet en toch weer rationeel wil aanpakken. Een antwoord op mijn andere vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan :P ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aloe vera heb ik al reeds staan. Wist niet dat het deze plant was.
Ik had hem eerst als een enorme lange, maar die groeit zo naar de zon toe, en je kunt hem niet verstevigen met stokken.
Uiteindelijk heb ik nu een stekje van hem staan en hij heeft nu ook alweer twee kleintjes erbij gekregen. Ik ga voor de vrouwentong, vind ik wel een mooie ook. Op naar de tuincentrum.

Andere antwoorden (7)

klein blijvende vetplanten zoals aloe vera, en diverse crassula soorten. Daarnaast eventueel lithops. Andere goede zijn kleine euhorbia's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kalanchoe!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het hangt toch af van de grootte van je vensterbank ik heb veel staan, lange cactussen bv
ik ken niet alle namen
wat ik bij de tuintra zie schat ik in als dat zou passen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier staan in een vensterbank pal op het zuiden Dracaena's en een yucca. Er staat meer, maar dat voldoet niet aan je overige voorwaarden.
Zorg dat je welke plant dan ook regelmatig draait, dan zal ie zo rechtop mogelijk blijven groeien ipv naar het licht toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Sanseveria staat bij mij in het volle zonlicht no prob ook wel vrouwentongen genoemd. De vrouwentong kan scherp zijn maar dus ook sterk!! ;-P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze plant kun je zeer makkelijk stekken trouwens door een punt van het blad in de aarde te doen en water te geven... Hij schiet zeer makkelijk wortel...
Ik heb mijn vensterbank op de zuidkant een paar jaar geleden volstaan met Orchideen. Met name de zogenaamde Venusschoen deed het er prima. Wel voldoende water geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koraal
De Sedum burrito is een kleine plant die niet veel ruimte in beslag neemt. In een hoge, gekleurde pot steelt hij de show helemaal. Zijn grappige stengels met vlezige blaadjes hangen als een rastakapsel over de rand van de pot. Zijn ‘jonge’, grappige uiterlijk past uitstekend bij een kleurrijk interieur. Zijn vorm lijkt wel wat op die van koraal. Alleen dan boven water! Ook doet deze plant het goed in een grote glazen pot. Vul de pot eerst voor de helft met grind en dan met aarde. De kleur van de Sedum past mooi bij het grind en steekt prachtig af tegen de donkere potgrond