Na het uitvliegen van de koolmeesjongen liggen er nog 2 eieren. Zijn deze nog levensvatbaar?

De jongen zijn in de avond van 1 mei of in de ochtend van 2 mei jl. uitgevlogen. Op 2 mei zag ik nog 2 eieren in het nest liggen. Kunnen de ouders nog terugkomen om deze eieren uit te broeden/meer eieren te leggen of is het een gedane zaak? Volgens mij broeden koolmezen na de leg van het laatste ei, dus gemiddeld pas na 5 tot 12 dagen na de leg van het eerste ei. Als de ouders inderdaad niet meer terugkomen, kan ik de eieren dan zelf uitbroeden, wat moet dan de temperatuur zijn en moet deze constant zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
4.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Na een aantal uur zonder broeden zijn ze al te koud om nog uit te komen.

Het beste antwoord

HET ZOU KUNNEN DAT HET EEN NIEUW LEGSEL IN WORDING IS. ZIJN ER BINNEN
ENKELE DAGEN GEEN EIEREN BIJ GEKOMEN MAAK DE KAST DAN MAAR ZUIVER EN RUIM HET LEGSEL DAN MAAR OP.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, de eieren die er nog liggen zijn niet meer levensvatbaar, anders waren ze ondertussen al uitgekomen.

De koolmezen zullen dus niet meer terugkomen om deze alsnog uit te broeden en ook nieuwe eieren in datzelfde nest leggen zit er niet in.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het schijnt trouwens dat koolmezen heel soms een nieuw nest bovenop het oude bouwen.

(zie het weblog van de koolmezen op beleef de lente, blog van 28 mei: http://www.beleefdelente.nl/vogel/koolmees/weblog )

Maar dan nog zullen de oude eieren niet meer uitgebroed gaan worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Het is misschien interessant om te kijken of de eieren onbevrucht zijn of dat er dode jongen inzitten. Je kunt ze dus openmaken.
Een plus uiteraard voor C4th.