Wat heeft een boom voor profijt van zijn herfstkleur?

Het maken van kleurstof anthocyaan kost energie. Waarom doet een boom dat in blad wat er tóch afvalt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de mensen,die er gevoelig voor zijn te plezieren! Grapje,ik weet het ook niet precies.

Antwoorden (5)

Ik was er heilig van overtuigd dat de verkleuring kwam door het stoppen of weghalen van de voedingssappen?

Als de booms topt met het afgeven van voedingsstoffen hoe kan hij dan iest anders wel afgeven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
..beschenen door een helder zonnetje knallen de kleuren haast van de bladeren! Onderstaande link geeft veel info!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De groene kleur van chlorophyl maskeert andere pigmenten. Als het chlorofyl is verdwenen, komen de andere kleuren – voor korte tijd – aan het licht.
Die kleuren worden veroorzaakt door carotenoïden en xanthofyllen, pigmenten die ook in de chloroplasten zitten en helpen bij de fotosynthese. Maar het rood en karmozijn van de Canadese es en de fluweelboom zijn afkomstig van anthocyanen en die worden idd apart aangemaakt
In de herfst kunnen suikers die aangemaakt worden in het blad niet meer afgevoerd worden (kurklaagje) waardoor ze in het blad opstapelen. Eens een bepaalde drempel is bereikt gaan deze suikers onder invloed van licht binden op bepaalde eiwitgroepen tot anthocyanen die een felle rode tot paarse of zelfs blauwe kleur hebben afhankelijk van de zuurtegraad in het blad. Een lage zuurtegraad zorgt voor rode kleuren, een hogere zuurtegraad voor eerder paarse.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een boom heeft geen ogen, dus er kan nooit sprake zijn van profijt van een kleur...

De boom is zo energie-zuinig als maar kan zijn, dus verspilt echt geen enkele moeite...

Het blad MOET ervan af nu omdat de nieuwe knoppen gevormd moeten worden zolang de sapstroom naar omhoog is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een mens dood is veranderd hij ook van blauw, paars tot zwart. Heus, t'kost je echt geen energie.