Kan ik al zaadjes planten, buiten?

Vorig jaar rond deze tijd heb ik de potten op m'n balkon gevuld met zaadjes. Toen was het ietsje warmer ('s nachts vooral), maar misschien belangrijker: heel erg zonnig.
Als ik de weerberichten zie voor de komende 14 dagen, ziet het er niet heel erg goed uit: het blijft 'koud'. Zou ik toch m'n potten al kunnen vullen? De nachtvorst is nu wel weg, toch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Antwoorden (9)

ik wacht nog even, voor de zekerheid.
officieel mag het na half mei, maar bij mooi weer zaai ik gerust iets eerder.
nu is echter nog wel heel erg vroeg.
met dit koude weer zit er ook geen vaart in, als het al opkomt.
wacht nog een aantal weken op warmer weer, en het schiet de grond uit waar je bijstaat :)
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vorig jaar kwam het inderdaad heel snel op. Erg leuk. Ik heb even vooruit gekeken naar het weer, maar het blijft nog zeker 14 dagen het weer zoals het nu is. Als ik dan eind april pas ga zaaien, heb ik pas vanaf eind juli ofzo bloemetjes. Als ik nu zaai, heb ik ze eerder al zal het niet zo snel gaan als vorig jaar. Maar ja, als ze het niet overleven, doe ik het voor niets - is ook weer niet de bedoeling.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik zit hier ook met jeukende vingers :)
toch zaai ik pas eind april; bij goed weer is de achterstand zo ingelopen.
ik kan wel binnen gaan voorzaaien, maar dan krijg je van die pierige plantjes die je weer moet gaan afharden, daar heb ik geen zin in.
om wat voor zaadjes gaat het trouwens?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon standaard zomerbloemen.
in potten kan je al zaaien, bedek het wel met plastic en zet eventueel bij erge kou t even nog binnen..
maar het kan wel..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb ik helaas geen ruimte voor. Het is mijn motivatie om het direct op de definitieve plek te zaaien...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kan, wel met plastic nog bedekken,
meestal staat op de zakjes zaad de tijd wanneer je kan zaaien..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar dat is nog van voor Al Gore 'global warming' uitvond! ;-))
zaadjes binnen laten ontkiemen in een kweekbakje en eind april uitdunnen en buiten planten, dus ik zeg NEE, nog ff ermee wachten ivm de kou snachts aan de grond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb ik geen zin meer in. Deed ik vroeger altijd. Heb er geen plek voor ook. Maar bedankt voor de tip.
Dat hangt te veel van het soort zaadje af, de ene kan veel eerder dan de ander. Daarom staat dergelijke info op het zakje.
En nee, de nachtvorst is nog niet weg, maar hoe hoger je woont, hoe minder last last je daarvan hebt.
Veel plezier ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt allemaal af wat voor zaad je wilt gebruiken: bloemen, groente, kruiden? Ik heb al vrij veel groentezaadjes voorgekweekt in zaaibakjes en dat komt nu allemaal boven de grond. De bakjes heb ik binnenstaan voor open raam. Raam gaat (half)dicht als het te koud wordt of afgedekt met plastic als dat nodig is voor het specifieke zaad (bijv peterselie). Tuinbonen en diverse slasoorten en radijs heb ik al 4 weken geleden gezaaid en die lopen nu al flink uit in mijn moestuin; wel beschermen met folie als het te koud dreigt te worden. Bloemenzaad daarentegen is meestal later en kan je nu in beschermde omgeving zaaien; wel afdekken met folie als het kouder is dan een graad of 5. Ontkiemen in kou gaat langzamer en vaak kan je net zo goed 2-3 weken wachten en dan pas zaaien; dan blijken bijv eind mei de eerder en later gezaaide plantjes vrijwel even ver te zijn in ontwikkeling. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja op de pakjes zaad staat toch echt wel, wanneer de beste tijd is om te zaaien.
Dat heb je even gemist denk ik.

Sommige planten kan je gewoon nu buiten zaaien.
Sommige moet je echt wel later zaaien.
Sommige moet je bij warmte zaaien.( of binnen)
Sommige moet je voor de winter al zaaien ( vorstkiemers)
Sommige pas aan het eind van de zomer. ( tweejarige)
Nachtvorst is de komende 5 weken nog steeds mogelijk!!!
Pas na half mei wordt de kans sterk kleiner.( ijsheiligen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, zie m'n Al Gore-reactie ergens hierboven ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stonden toch wel namen op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
?
Ik bedoelde dat die richtlijnen 'wanneer planten' nog van vOOr de global warming zijn. Vroeger moest de R uit de maand zijn enzo. Tegenwoordig begint de zomer in maart, stopt dan weer even in de zomermaanden en gaat weer verder in oktober :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog maar twee jaar geleden was het de koudste maand mei ooit, in de maand maart er voor, was het nog winter, met zelfs nog zeer strenge vorst, tot plaatselijk min 20..
Ook nu zijn we nog lang niet van het koude weer af.
Er komt nog meer aan.
Het weer is zeker extremer aan het worden, maar er zit nog steeds geen enkele logica in en geen regelmaat.
Zo eind april kan je veel plantjes weer ter plaatse zaaien.
dat is veel minder gedoe dan eerst in potjes, zoals je zelf al ergens zei.
En als je gaat zaaien, nooit alle zaad in een keer in de grond stoppen, wacht eerst tot het opkomt, zoniet, dan is er nog tijd genoeg om met het restant nogmaals te zaaien.
succes!
Als je ze nu buiten (of in potten op balkon) uitstrooit, dan kiemen de zaadjes die tegen koude nachten kunnen al snel, de zaadjes die het graag wat warmer hebben wachten gewoon nog even.
Enne, hoe later in de lente je zaait, hoe meer licht ze krijgen, waardoor ze minder spichtig uitgroeien.
Heb een keer in Februari, in maart, in april en in mei dezelfde bloemen gezaaid (afrikaantjes geloof ik) en die ik het laatst gezaaid had waren de beste en sterkste plantjes geworden. De eerder gezaaiden bloeiden iets eerder, maar met maar weinig bloempjes.

toch ben ik nu ook al met bakjes op de vensterbank bezig: ik moest van mezelf tot april wachten maar mijn handen jeukten en de zakjes zaad riepen me ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
zie ook http://www.annekestuintje.nl/zaaikalender.htm

Héél handig

Toegevoegd na 6 minuten:
O, enne, heel belangrijk: vanaf dat ze gekiemd zijn, niet uit laten drogen. De aarde niet. die volle zon hoeft (zeker in het begin) nog niet, wel liefst zo licht mogelijk.

voor Euro 0,65 heb je ene plantenspuit bij de action, dan kan je met hele zachte broes water geven op je miniplantjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan van het weekend weer gaan vriezen - maar hoe hoog en beschut ligt jouw balkon? Of het daar gaat vriezen is maar de vraag. En wat wil je zaaien? Sommige planten hebben juist kou nodig om te kiemen.
Dingen als tomaten en sperziebonen en dahlia's en dergelijke 'warme' bloemen, kunnen geen kou hebben. Tomaten en dahlia's staan hier al wel in blad - binnen gezaaid, in met grond gevulde lege wc-rolletjes.
Tegen de tijd dat ze echt naar buiten kunnen, zijn ze al lekker groot.
Dus kijk naar wat je wilt zaaien, kijk of je zaai-aanwijzigingen hebt op de zakjes zaad of zoek die op internet op. Wat eind april gezaaid kan worden, zou ik nog even tot eind april laten liggen. Wat in maart/april buiten gezaaid kan worden, kun je rustig al zaaien. Desnoods zaai je een beetje, komt er over 3 weken niets op heb je nog tijd om opnieuw te zaaien, met hopelijk warmer weer ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je binnen genoeg ruimte hebt dan kun je al op de vensterbank zaaien, of buiten in een koude bak. Ik zou nog niet buiten gaan planten zonder de zaadjes/plantjes te beschermen want het is 's nachts nog best koud hoor. Het zou zonde zijn als ze het niet zouden halen. Ik wacht in ieder geval tot mei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met sommige eenjarigen ben je wel heel erg laat als je ze pas in mei zaait.