Kan ik al zaadjes planten, buiten?

Vorig jaar rond deze tijd heb ik de potten op m'n balkon gevuld met zaadjes. Toen was het ietsje warmer ('s nachts vooral), maar misschien belangrijker: heel erg zonnig.
Als ik de weerberichten zie voor de komende 14 dagen, ziet het er niet heel erg goed uit: het blijft 'koud'. Zou ik toch m'n potten al kunnen vullen? De nachtvorst is nu wel weg, toch?

Weet jij het antwoord?

/2500

ik wacht nog even, voor de zekerheid. officieel mag het na half mei, maar bij mooi weer zaai ik gerust iets eerder. nu is echter nog wel heel erg vroeg. met dit koude weer zit er ook geen vaart in, als het al opkomt. wacht nog een aantal weken op warmer weer, en het schiet de grond uit waar je bijstaat :)

in potten kan je al zaaien, bedek het wel met plastic en zet eventueel bij erge kou t even nog binnen.. maar het kan wel..

zaadjes binnen laten ontkiemen in een kweekbakje en eind april uitdunnen en buiten planten, dus ik zeg NEE, nog ff ermee wachten ivm de kou snachts aan de grond

Dat hangt te veel van het soort zaadje af, de ene kan veel eerder dan de ander. Daarom staat dergelijke info op het zakje. En nee, de nachtvorst is nog niet weg, maar hoe hoger je woont, hoe minder last last je daarvan hebt. Veel plezier ermee.

Het hangt allemaal af wat voor zaad je wilt gebruiken: bloemen, groente, kruiden? Ik heb al vrij veel groentezaadjes voorgekweekt in zaaibakjes en dat komt nu allemaal boven de grond. De bakjes heb ik binnenstaan voor open raam. Raam gaat (half)dicht als het te koud wordt of afgedekt met plastic als dat nodig is voor het specifieke zaad (bijv peterselie). Tuinbonen en diverse slasoorten en radijs heb ik al 4 weken geleden gezaaid en die lopen nu al flink uit in mijn moestuin; wel beschermen met folie als het te koud dreigt te worden. Bloemenzaad daarentegen is meestal later en kan je nu in beschermde omgeving zaaien; wel afdekken met folie als het kouder is dan een graad of 5. Ontkiemen in kou gaat langzamer en vaak kan je net zo goed 2-3 weken wachten en dan pas zaaien; dan blijken bijv eind mei de eerder en later gezaaide plantjes vrijwel even ver te zijn in ontwikkeling. Succes!

ja op de pakjes zaad staat toch echt wel, wanneer de beste tijd is om te zaaien. Dat heb je even gemist denk ik. Sommige planten kan je gewoon nu buiten zaaien. Sommige moet je echt wel later zaaien. Sommige moet je bij warmte zaaien.( of binnen) Sommige moet je voor de winter al zaaien ( vorstkiemers) Sommige pas aan het eind van de zomer. ( tweejarige) Nachtvorst is de komende 5 weken nog steeds mogelijk!!! Pas na half mei wordt de kans sterk kleiner.( ijsheiligen)

Als je ze nu buiten (of in potten op balkon) uitstrooit, dan kiemen de zaadjes die tegen koude nachten kunnen al snel, de zaadjes die het graag wat warmer hebben wachten gewoon nog even. Enne, hoe later in de lente je zaait, hoe meer licht ze krijgen, waardoor ze minder spichtig uitgroeien. Heb een keer in Februari, in maart, in april en in mei dezelfde bloemen gezaaid (afrikaantjes geloof ik) en die ik het laatst gezaaid had waren de beste en sterkste plantjes geworden. De eerder gezaaiden bloeiden iets eerder, maar met maar weinig bloempjes. toch ben ik nu ook al met bakjes op de vensterbank bezig: ik moest van mezelf tot april wachten maar mijn handen jeukten en de zakjes zaad riepen me ;-) Toegevoegd na 1 minuut: zie ook http://www.annekestuintje.nl/zaaikalender.htm Héél handig Toegevoegd na 6 minuten: O, enne, heel belangrijk: vanaf dat ze gekiemd zijn, niet uit laten drogen. De aarde niet. die volle zon hoeft (zeker in het begin) nog niet, wel liefst zo licht mogelijk. voor Euro 0,65 heb je ene plantenspuit bij de action, dan kan je met hele zachte broes water geven op je miniplantjes

Het kan van het weekend weer gaan vriezen - maar hoe hoog en beschut ligt jouw balkon? Of het daar gaat vriezen is maar de vraag. En wat wil je zaaien? Sommige planten hebben juist kou nodig om te kiemen. Dingen als tomaten en sperziebonen en dahlia's en dergelijke 'warme' bloemen, kunnen geen kou hebben. Tomaten en dahlia's staan hier al wel in blad - binnen gezaaid, in met grond gevulde lege wc-rolletjes. Tegen de tijd dat ze echt naar buiten kunnen, zijn ze al lekker groot. Dus kijk naar wat je wilt zaaien, kijk of je zaai-aanwijzigingen hebt op de zakjes zaad of zoek die op internet op. Wat eind april gezaaid kan worden, zou ik nog even tot eind april laten liggen. Wat in maart/april buiten gezaaid kan worden, kun je rustig al zaaien. Desnoods zaai je een beetje, komt er over 3 weken niets op heb je nog tijd om opnieuw te zaaien, met hopelijk warmer weer ;-)

Als je binnen genoeg ruimte hebt dan kun je al op de vensterbank zaaien, of buiten in een koude bak. Ik zou nog niet buiten gaan planten zonder de zaadjes/plantjes te beschermen want het is 's nachts nog best koud hoor. Het zou zonde zijn als ze het niet zouden halen. Ik wacht in ieder geval tot mei.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100