Ik heb een bruidssluier oftewel:Fallopia baldschuanica vorig jaar in maart geplant,maar hij valt tegen in de groei.

De beloofde snelheid dat hij in een seizoen een hele pergola zou bedekken klopt voor geen meter. Nu in het tweede jaar is de pergola nog steeds niet helemaal begroeid,hij staat vanaf de vroege morgen tot 13.00 uur in de zon.
Wat gaat er fout ??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.6K

Het beste antwoord

Staat jouw bruidssluier op een beschutte plaats, is er invloed van zeewind, wat voor grondsoort is het enz enz?
Gun de natuur zijn tijd. Deze plant is opgekweekt in potgrond maar heeft zijn tijd nodig om te wennen/groeien in een andere grondsoort.

Geef de plant de benodigde hoeveelheid bemesting. Ondanks de droogte moet je de plant niet meer water geven dan nodig is. Geef alleen extra water na een bemesting. Het extra water dient dan als transportmiddel om de bemesting bij de wortels te brengen.
Bij een beetje gebrek aan water gaat de plant, via ondergrondse wortelgroei, zelf op zoek naar water in de bodem. Op de langere termijn bevordert dit de groeikracht van een plant
Wat soms wil helpen is om bij aanplant de buitenste rij wortels lichtelijk te beschadigen. Hierdoor wordt de groei van nieuwe wortels gestimuleerd. De afgevallen potgrond kan vermengd worden met de (pot)grond in het plantgat zodat de overgang van potgrond naar pootgrond vergemakkelijkt wordt.
Wees voorzichtig met laatst genoemde werkwijze en pas dit niet toe tijdens een vochtig jaargetijde en alleen maar bij volgroeide planten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In maart, april en mei, is er zeer weinig regen gevallen, veel grond is daardoor zeer droog ( nog steeds)
Misschien is dat de oorzaak.
Vergeet niet, dat een snel groeiende bruidssluier ook snel te groot is, daar kan je niets aan snoeien, want alle takken groeien door elkaar heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien bloemenmest bij de wortels,en flink water geven,hebben wij bij onze versgeplaatste hortensia en rododendron moeten doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan niet snel iets fout doen bij een bruidssluier. Hij is oersterk en heeft de neiging te gaan woekeren en groeit door elk kiertje heen.
Ik woon vlak aan zee in een hoekhuis. De zijkant van ons huis heeft een breed pad met border en we liggen hoger dan de buren,onze border ziet er dan vanuit hun pad gezien uit als een kleine hoogte. Aangezien onze zijkanten een zijraam hebben ga je dus geen schutting plaatsen, dus hebben we een pergola over de hele zijlengte over de border geplaatst. We hebben bij elke pergolasteun, zo'n 4 stuks, een bruidssluier geplant.Het heeft een aantal jaren geduurd voor hij over de hele lengte nu een dikke begroeiing heeft. Indien we hem niet elk jaar rigoureus zouden snoeien hadden we nu al een wand gehad waardoor je de pergola niet meer zou zien.
Alleen het stukje aan het eind bij de poort naar onze achtertuin, laten we doorgroeien tot beneden aan de kant van de buren, zodat zij niet tegen onze 3 containers aan hoeven te kijken voor huisvuil, groen en papier en onze composter staat er naast. Mijn buurmannen zetten altijd automatisch mijn bakken aan straat als het vuil wordt opgehaald en zo hoeven ze niet door de achtertuin en ik wil ze daar ook niet hebben staan, zodoende.
Kijk ik door het zijraam, dan zie ik alleen een groene massa, die straks vol witte bloemetjes zit. Hij krijgt nooit mest, zelden water en doet het al jaren perfect!
Hij krijgt voor de helft de hele dag zon, omdat de zon 's middags achter het huis schijnt en de voorkant dan geen zonlicht krijgt. Dat resulteert er wel in dat hij harder groeit in het gedeelte met veel zon. Hij kruip zelfs door het fietsenhok heen en er moet regelmatig gesnoeid worden, omdat de nieuwe takken zo hard groeien. Als hij eenmaal zijn plek gevonden heeft en een sterk wortelgestel ontwikkeld heeft, dan wordt hij elk jaar dichter begroeid en langer en moet je hem echt in toom houden. Dus nog even geduld, hij komt er wel. het duurt alleen iets langer omdat hij van zon houdt, maar in de halfschaduw doet hij het ook hoor. het duurt alleen iets langer.

Toegevoegd na 5 minuten:
We draaien altijd de lange uitlopers om elkaar heen en vlechten ze door de rest van de takken en zo wordt hij steeds dikker. Maar we knippen ook heel veel takken weg die er niet meer tussen gestoken kunnen worden, want hou ouder hij wordt, hoe dikker de verhoute takken worden.
amc