Is er een kans dat een druivenplant die in het voorjaar dood lijkt te zijn gegaan volgend jaar toch nog tot leven komt?

Omdat wij geen tuin hebben had ik een druivenplant in een kuip bij de muur van onze flat geplant. Hij klom netjes omhoog en we leidden hem daarna langs een draad. Onze buren deden hetzelfde maar hun druif was al ouder en groeide harder en raakte verstrengeld met die van ons langs die draad. Niks mis mee zou je zeggen. Maar op een dag hebben de buren hun druif en de onze ontward en die van hun afgeknipt. Daarbij is van onze druif ook het stuk dat al langs de draad groeide verloren gegaan. Onze druif ging daarna dood. Kan die toch volgend jaar nog in leven blijken of hoop ik tevergeefs?

7 jaar geleden
in: Tuin
14.3K
Rieneke1
7 jaar geleden
Als dit in het voorjaar is gebeurd en hij heeft de hele zomer niets gedaan, dan vrees ik het ergste.

Antwoorden (2)

Wacht maar af tot volgend jaar, druiven zijn taai.
Een paar jaar geleden heb ik mijn druif tot de grond afgezaagd omdat hij in de weg stond en het volgende jaar begon hij gewoon opnieuw met zijloten en hij is weer net zo groot als toen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als hij dood is, is hij dood. Zeker als dat midden in het seizoen zijn gebeurd.
Je kunt ergens in de overgebleven stam een beetje schors afkrabben. Als eronder groen tevoorschijn komt, dan leeft bij nog. Voordat je hem weggooit kan je het beste wachten tot het aanstaande voorjaar . Misschien loopt hij toch nog uit.