wat is de giftigste bloem ter wereld?

ik ben er al lang op zoek ik twijfel tussen en oleander en de blauwe monnikskap

Toegevoegd na 5 minuten:
na veel mensen zeggen de oleander maar of dat echt zo is dat wil ik echt zeker weten zijn hier mensen die veel van planten weten??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Antwoorden (4)

oleander is de meest giftige blauw monnikskap komt op de 8e plaats

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit is dan wel voor konijnen maar dit geld zeker ook voor mensen want als de mens al doodgaat door blauw monnikskap moet je indenken wat er met een konijntje gebeurt, zeker wanneer je oleander er ook bij haalt

Toegevoegd na 5 minuten:
ik bedoel dat blauw monnikskap op de 9e plaats komt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is moeilijk te beantwoorden omdat het wel bekend is hoe giftig planten zijn, maar de bloemen van deze planten kunnen beduidend minder giftig zijn.
Mijn gevoel zegt de Oleander, maar ik kan dit nergens vinden.

Toegevoegd na 16 minuten:
Bedoel je in je vraag met BLOEM de plant, dan is het zeker de Oleander, het is schandalig in een land als ons, met al de regeltjes en wetten, dat deze plant nog verkocht mag worden zonder de duidelijke waarschuwing DODELIJK GIFTIG, natuurlijk begrijp ik wel, dat het tuincentrum er dan geen een meer verkoopt, maar wat is belangrijker?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor zonder waarschuwing er bij, zijn ze nog steeds te koop.
Hier vind je een top 10:
http://www.dekruidhof.nl/1000-bloemen/de-top-tien-van-giftigste-planten.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Herfststijlloos ( Colchicum autumnale) is een wat verwarrend bolletje. Het kleine plantje, lijkt erg veel op de zo bekende onschuldige krokus. Het grote meest opvallende verschil tussen beide plantjes is, dat de krokus altijd tussen het wat sprieterige blad bloeit, terwijl de Herfststijlloos eerst de bloemen zonder het blad laat zien. De Herfststijlloos heeft erg giftig blad en een giftige bol. Wat apart is aan de groeicyclus van deze plant, is dat het blad in de winter naar boven komt. De bloei van het bolletjes is in begin van het najaar. De giftige stof die deze plant bevat is colchicine, dit is een sterk verdovend middel. Het werkt pijnstillend, maar is bij een teveel aan inname zelfs dodelijk. De stof colchicine wordt in pijnstillers gebruikt, die op doktersrecept te krijgen zijn, voor jicht en reuma. In deze medicijnen zit overigens maar een heel klein beetje van deze stof.

De Taxus baccata behoort tot een van de meest giftige planten die we heel vaak in de tuin hebben staan. Het groen en de bast van de gehele plant is zeer giftig. Er komen zeer opvallende bessen aan de struik, die van zichzelf niet giftig zijn, dat wil het volgende zeggen. Het vruchtvlees is niet giftig, de pitten zijn zeer giftig. Van de Taxus baccata worden medicijnen gemaakt, die behulpzaam zijn tegen borst- en eierstokkanker. In het snoeisel, dus de takjes en het blad, zit een stofje baccatine, deze stof wordt uit deze Taxus gehaald. Er is een zeer grote hoeveelheid snoeisel nodig, om een klein beetje van deze stof eruit te kunnen halen.

De kuipplant Oleander De Oleander is voor veel mensen een zeer geliefde kuipplant. De plant kan dan ook lang en bijzonder vol bloeien. Zeker wanneer de omstandigheden optimaal zijn. Dat wil zeggen, een lekkere warme standplaats en niet uitdrogen. In de plant zit een melksap, dit melksap is in de gehele plant giftig. Hoe warmer de plant staat, dus eigenlijk hoe meer zonlicht de plant krijgt, hoe hoger de gif concentratie. Ook van deze plant wordt in de medische wereld gebruik gemaakt. In de plant zit de stof glysoside, deze stof wordt gebruikt bij hartzwakte.Uiteraard zijn er nog veel meer giftige planten, in deze twee pagina's zijn alleen even de meest voorkomende giftige tuinplanten aangehaald, omdat deze voor kinderen die het even willen proberen, behoorlijk schade aan kunnen brengen. Niet alle giftige planten behoren tenslotte tot de zwaar giftige planten. De hier genoemde planten dient men echter wel serieus te nemen.