Ideeën voor de tuin?

Ik ben bezig mijn tuin op te knappen en weet niet wat ik er alleen in zal zetten.. Hebben jullie ideeën?

Het is een tuin van 10x10m en een er staat een tuinhuis in en een gedeelte is gereserveerd voor de fietsen.

Een klein gedeelte staat in de schaduw, misschien dat jullie wat planten kennen die mooi zijn en niet zoveel zon nodig hebben.

Verder heb ik nog best veel ruimte over.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Het is het mooiste om op de kleurencirkel te werken, en dan de zelfde bloeitijden van de 2 planten of meer.
Paars- geel.
rose- wit.
oranje- blauw.
rood -groen.

http://www.tuintekeningen.nl/sub20.htm

Planten in je tuin zetten die verschillende bloeitijden hebben.
Voorjaarsbloeiers.
Zomerbloeiers.
Herfstbloeiers.
Winterbloeiers.

En altijd achteraan hooge planten, en dan naar voor steeds lager, anders zie je de planten die achteraan staan niet.
Je kunt zo wel een trucje uithalen, zet lage planten in een hoge bak achter, en hoge planten ervoor, maar dan moet je wel rekening houden met de hoogte van de bak, en de planten.
Zet op dat stuk schaduw varens, en dan roodbloeiende planten er voor, waar de zon weer begint, echt super mooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik zou het bespreken met een deskundige van een tuinbedrijf. Dan kan je ook de hoogte, de gewenste kleur, bloeiperiode en de hoeveelheid planten bespreken. Zij zijn erop ingesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de schaduw kunnen mooie varens staan. Loop eens door de buurt om te kijken welke planten er bij de buurtewoners in de tuin staan. Dan weet je dat ze het goed doen op die grond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga eerst eens na wat voor planten je leuk vindt. Maak een plattegrond van de tuin en kijk dan eens hoe het zit met de zon en schaduwkant.Teken de planten dan in op het schema.
Hou ook rekening met de bloeitijd. Het is natuurlijk het leukst dat je het hele jaar wat in bloei hebt staan.
Je kunt ook ideen opdoen in modeltuinen groot en klein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ook leuk is, is om een hoekje te maken met eetbare planten (kruiden, groenten, bessen en ander fruit). Of een tafel met allerlei planten in verschillende potten. Tuinkaboutertje erbij niet vergeten ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer eerst na te gaan in wat voor stijl/sfeer je de tuin wilt
Romantische tuin
Engelse landschapstuin (Cottage)
Klassieke tuin
Onderhoudsvrije tuin
Moderne tuin
Natuurtuin
Leeftuin
Kindvriendelijke tuin
(zie link voor meer info)

In de bieb zijn er genoeg boeken over, vol met voorbeelden en inspiratie.
Gister zag ik nog een schaduwtuin in een boek staan, stond vol met planten/bloemen speciaal voor in de schaduw