Wat is beste omstandigheid om mos te laten groeien?

Ik weet dat je het vochtig moet houden, maar is het wel veel licht en warmte nodig, of juist weinig? Het groeit nu op dakpannen, maar misschien kan ik het beter ergens anders in of op laten groeien om zo snel mogelijk te vermeerderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
10.5K

Antwoorden (4)

Om te vermeerderen neem je mos. Laat dit drogen tot het krokant is. Dan fijn wrijven boven een tray met vochtige grond. Hou deze bak vochtig en in een beschaduwde plaats buiten, dan groeit het het hardste.

De fijne snippers mos trekken weer vol water en als deze uitgroeien heb je in no-time een dekentje van mos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt eraan waarvoor je het wilt gebruiken. Voor de bodembedekking van bijv. Bonsaiboompjes kan je mos bijv. weghalen tussen stoeptegels e.d. en het mos in een schaal doen en om mos sneller laten groeien maak dan gebruik van Kanuma. Deze grond die doorgaans voor het opkweken van Azalea’s wordt gebruikt leent zich prima als ondergrond voor het kweken van mos

Toegevoegd na 1 minuut:
Tot slot nog een tip: een lichte vorm van bodemverwarming zorgt voor een explosieve groei van het mos. En regelmatig benevelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beste plaats waar mos kan groeien is de plaats waar het nu ook groeit.
Er zijn heel veel soorten mos, die allemaal min of meer een verschillende biotoop hebben, je kunt het met geen mogelijkheid harder laten groeien.
Het mos op de pannen, staat al op een optimale plek, beter kan niet, anders had het er niet gegroeid.
Mos groeit ook niet ergens in, maar ergens op, het heeft geen wortels, sommige soorten moeten altijd vochtig blijven, terwijl andere maanden lang zonder vocht kunnen.
Wel kan je de kussentjes mos, die van het dak afkomen, ergens in plaatsen, vaak blijft dit best wel een tijdje in leven, totdat de merels het een leuk spelletje vinden het telkens om te draaien.
Wel bestaan er planten die sprekend op mos lijken, zoals het sterretjesmos.
Dat kan je prima en makkelijk kweken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een huis tuin en keuken middel voor goed laten groeien van mos is: karnemelk gebruiken.

Daar schijnt het goed op te groeien, zie ook de link voor een uitgebreid recept
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een geweldig antwoord!! Ja, oke , ik geef toe, dat ga ik uitproberen :$
Summo
12 jaar geleden
dank, ik moet zelf zeggen dat ik ook wel enthousiast werd toen ik die letters zag, dat heb ik zelf nog nooit gedaan, alleen wat stoeptegels ingesmeerd. Als dit echt zo mooi wordt is het wel heel gaaf
Summo
12 jaar geleden
PS en bij tuincentra kun je vaak bakjes mos kopen, die kun je dan behandelen zoals in "mijn" recept.