Hoe gaat mijn bamboe in de tuin het wat beter doen?

Ik heb een zwarte bamboe in de tuin staan. In tegenstelling tot de meeste bamboesoorten én wat er gezegd wordt over de zwarte bamboe, vind ik het zelfs nogal tegen vallen wat hij doet. Hij staat daar nou al een aantal jaar, woekert niet en groeit niet...hij staat daar maar gewoon een beetje groen te wezen. Ik heb hem in het voorjaar wat ingekort tot zo'n 1,5 meter, want sinds hij er staat stonden de stengels vooral diagonaal in bossen. Ik heb hem al motiverend toegesproken, maar ik denk dat hij alleen Japans kan of in ieder geval geen Nederlands.

Hij staat halfschaduw in ik denk redelijk doorsnee tuingrond (niet arm, niet rijk).

Wat kan ik doen, zodat de bamboe wat harder groeit, wat stevigere stengels krijgt en wellicht iets meer gaat woekeren dan de complete woekerweigering die hij nu vertoont?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Zwarte bamboe is nog een van de meest vriendelijke van de woekeraars (zeker de eerste jaren, de rhizomen komen pas nadat ie een paar jaar op zijn plek staat). Hij moet wat beschut staan, liefst in lichte schaduw.
Hij groeit vrij luchtig, wil je een complete haag dan zul je meerdere planten moeten plaatsen.
Hij kan 6 meter worden, maar als je 'm snoeit, zal ie dat niet halen.
Hij mag niet uitdrogen, ook niet in de winter; geef 'm regelmatig wat stikstofrijke mest. Niet te veel, dan krijgt ie vooral slappe halmen - misschien is dat de reden dat ie diagonaal stond? Op zich heeft de zwarte bamboe altijd doorhangende halmen, misschien een truc toepassen met steunmateriaal?
Zorg voor niet al te kalkrijke grond.
Ik vermoed dat je vooral nog even geduld moet hebben. En als je 'm inkort, wordt ie niet per se voller, vooral korter, en zo te lezen wil je dat eigenlijk niet.