Hoe droog je het beste de bloemen van een hortensia ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
26.4K

Het beste antwoord

De bloemen van een hortensia zijn meestal goed als droogbloem te gebruiken. Vooral de bloemen van de HovariaÒ -rassen (’Hobella’, ’Homigo’, ’Hopaline’ en ’Hobergine’), zijn uitermate geschikt als ze in de 2e of 3e fase worden geoogst (groen of rood).

Het beste resultaat wordt verkregen als men de bloemen zo lang mogelijk aan de plant laat tot deze hard en wat leerachtig aanvoelen. Na het afknippen in enkele centimeters water zetten, waaraan eventueel wat heestervoedsel is toegevoegd en plaatsen op een koele en donkere ruimte. Zo blijft ook de kleur het beste behouden.

Het water in de vaas niet bijvullen. Vervolgens kunnen de bloemen eventueel ondersteboven opgehangen worden in dezelfde ruimte. Men kan ook glycerine aan het water toevoegen. Daardoor blijven de bloemen nog beter op kleur, maar worden wel wat brosser.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Door de afgesneden takken ondersteboven te hangen op een droge warme plek (niet in de zon)
………………………………………………………………………………………….
Plaats de bloemen met stengel in een bakje of vaas met een kleine hoeveelheid water.
Vul het water niet meer bij en laat de stengels rustig staan.
fremar
13 jaar geleden
bloemen afknippen (met of zonder steel).op n vaas zetten met n heel klein beetje water.de stengels moeten net hun voeten nat krijgen.niet meer bijvullen de vaas en de bloemen drogen vanzelf.wel wachten tot in het najaar als de bloemen gaan verkleuren aan de struik.nu zijn de bloemen nog "te vers".als ze gaan verkleuren kunnen ze geknipt worden.veel plezier ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hortensiabloemen drogen

De meest toegepaste methode is drogen op de vaas. Neem een vaas, doe daar een bodempje water in en zet er vervolgens de bos afgesneden hortensiabloemen in. Maar zo, dat de stelen niet tot in het water reiken. Vervolgens niet meer naar omkijken. Het water verdampt en de bloemen verdrogen langzaam. Ze houden vaak iets kleur, maar die verandert wel.

Een tweede methode is het drogen van de bloemen in een bak gevuld met cilicagel-korrels. Dat materiaal is bij veel bloemisten te koop.

De derde methode is: in de magnetron. Dat is even experimenteren. Als het goed gebeurt blijft de kleur (ook van het blad) volledig behouden. Maar de bloemen worden gortdroog en erg breekbaar. Het is even uitproberen. Als de magnetrontijd te kort is is het plantaardig materiaal nog niet droog, duurt het te lang dan kan het verbruinen. Het is in de meeste gevallen secondenwerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het niet uit een boekje of van wijze anderen.. gewoon uit eigen ervaring.
Ik snij ze af (tuin) op ongeveer 30 cm , bind ze vast en hang ze op de kop in de carport. ( Veel tocht) Als ze van blauw naar vaal paars zijn verkleurd en inmiddels tamelijk droog zijn, spuit ik ze vol met haarlak en zet ze in een schone lampetkan, zonder water.
Ik doe dat al jaren en heb al verschillende bossen in mijn huis.
echt schitterend en perfect passend bij het antiekie karakter van het huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wacht nog even tot begin september, tot de bloem voor de tweede keer is verkleurd en de bladeren minder kwetsbaar zijn. Zet de bloem voor het mooiste resultaat op een donkere plek in een vaas met glycerinewater ( verhouding 9 delen water- 1 deel glycerine). De hortensia droogt dan vanzelf in en blijft prachtig op kleur.
amc