Kan ik een grote naaldboom ook toppen?

De bomen zijn ong. 20m hoog maar gaan nu het zonlicht wegnemen. Kan ik de top eraf halen of gaan ze dan dood?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
17.2K

Het beste antwoord

Als de bomen inderdaad 20 m hoog zijn, dan heeft het weinig zin er 5 m. af te zagen, dan zijn ze nog steeds 15 m. hoog en de boom zal weer naar boven uit gaan groeien. Ga je van de boom 10 m. afzagen, dan houdt je van de boom niet veel over, hij zal niet dood gaan, maar hij zal er niet uit zien.
Overweeg of je niet beter de hele boom zal wegzagen, zulke grote dennebomen waaien vaak om in de eerste de beste zware storm en die hebben we al een tijd niet gehad, dus ben je nu misschien wel zuinig op de boom, straks waait hij misschien helemaal om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zoiets vemoede ik al, omdat de den zo hoog is, dan staan er altijd meer bij elkaar.
Als je er enkele tussenuit zaagt, is de kans erg groot dat de onderlinge steun weg is en er bij een storm de rest omwaait, dan hoef je er wel niet meer over na te denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O.K. nu krijg je de rest dan ook, kijk een denneboom die alleen staat zal altijd minder hoog, maar vooral breder worden.
Staan dennebomen dicht bij elkaar, dan kruipen ze als het ware tegen elkaar op naar boven, ze worden dus niet breed en laag, maar smal en hoog.
Ze groeien op in de beschutting van elkaar, ieder van de 15 dennen vangen een deel van de wind op.
Ga je er nu een stel tussenuit zagen, dan is er meer wind op te vangen voor minder bomen, de onderlinge steun is weg ( ook al raken ze elkaar niet) ze raken uit ballans en met de eerste zware sorm zullen ze waarschijnliijk om waaien.
dan heb je wel weer zon :-)

Andere antwoorden (4)

Nee dan groeit hij in de breete verder ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naaldbomen kun je gerust toppen. Ze gaan er niet dood van, hooguit dat ze esthetisch lelijker worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan wel alleen loop je dan de kans dat er 2 nieuwe toppen voor in de plaats komen.

Toegevoegd na 3 minuten:
En nog vergeten de wonden goed afdekken met wondafdekmiddel. De boom wordt hoe dan ook veel breder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt hem toppen,maar dit is niet zo gemakkelijk bij een
boom die 20 m. hoog is, bovendien ook nog gevaarlijk.
Ik zou er niet aan beginnen! Trouwens het ziet er ook niet uit. Als je het zonlicht boven de bomen verkiest dan kun
je ze beter helemaal rooien. Ik zou zulke prachtige
20 m. hoge naaldbomen zo langmogelijk laten staan.