Is het echt noodzakelijk om witzand te gebruiken voordat je gaat straten?

Of kan je gewoon in het zwarte zand een terrasje leggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
34.1K

Het beste antwoord

Ze zeggen dat het nodig is wit zand te gebruiken; mijn ervaring is dat zwart zand net zo goed werkt.

Misschien hangt het af van het soort zand dat je gebruikt. In mijn tuin ligt simpel zwart (grijs) zand, heel erg loskorrelig, bijna stoffig zelfs. Van dat zand dat zelfs waterafstotend wordt als het te droog wordt.

Daarmee is het mijn ouders altijd prima gelukt hun terrasjes en tuinpaadjes te leggen. Bij mij lukt dat ook. In mijn tuin liggen gedeeltelijk grindtegels (50x50), gedeeltelijk stoeptegels (30x30) en gedeeltelijk van die kleine steentjes waarvan ik de naam niet ken (10x10). Alle paadjes en terrassen liggen al jaren op hun plek, zonder verzakkingen.

Mijn ervarings is dus, dat zwart zand een prima ondergrond is voor straatwerk.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wit zand is veel compacter dan zwart zand. Als je zwart zand gebruikt als ondergrond voor het straten, gaat het straatje gegarandeerd na verloop van tijd verzakken.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Zwart zand is te grof, wit of geel zand is als het droog is heel fijn en daardoor komt het terras of straatje veel vlakker te liggen. Het krijgt bovendien iets minder snel onkruid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wit zand is zand wat schoon is van organische stoffen, het is uitstekend water doorlatend en zakt niet in, zwart zand, bevat wel organische stoffen, houd langer water vast en zakt na verloop van tijd in, dus niet geschikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn vele soorten en kleuren zand afhankelijk van herkomst en samenstellen. In NL onderscheiden we vier soorten:
1.Beton- en metsel zand
2.Kalkzandsteenzand
3.Ophoogzand
4.Zilverzand

Voor het leggen van bestrating gebruikt men in NL ophoogzand.
Ophoogzand (of funderingszand) moet goed doorlaatbaar zijn, een dichte pakking hebben en voldoende draagvermogen bieden. Ophoogzand wordt gebruikt voor ophogingen, aanvullingen en funderingen in de wegenbouw, de aanleg van bouwterreinen en bestrating. Ons jaarlijks verbruik bedraagt ruim 50 miljoen m3. Ophoogzand kent geen algemene kwaliteitseisen. In principe is vrijwel elk natuurlijk zand daarvoor bruikbaar. In de praktijk worden alleen fijne zanden gebruikt die niet geschikt zijn voor hoogwaardiger toepassing. In verband met de gewenste verdichting kunnen er maxima gesteld zijn aan de gehalten lutum en silt.

De kleur is op zich niet belangrijk om aan bovengenoemde kwaliteitseisen te voldoen. Zwart zand komt v.n. voor op vulkaaneilanden zoals de Hawaii eilanden. Zolang het aan de gestelde eisen voldoet, kan ook zwart zand gebruikt worden. Het moet wel van ver gehaald worden, dus waarom niet gewoon wit zand?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zwarte zand waar het hier over gaat is gewoon stuifzand met organisch materiaal er doorheen. De gemiddelde bovenlaag van 'n gemiddelde podzol of eerdgrond, geen vulkanisch zand van Hawaii.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, dan wit zand gebruiken.
Ik dacht overigens dat we het over zand hadden.
Ook de diepere ondergrond kan inklinken, zoals bijvoorbeeld bij klei.

Wit zand is niet echt nodig voor een terras dat bedoeeld is voor wat stoelen. Desnoods leg je het opnieuw na een paar jaar.

Als er wat zwaars op komt, zoals een auto, dan ontkom je niet aan wit zand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwarte grond vriest in de winter op omdat het veel humus bevat. Zwarte grond is eigenlijk geel zand met veel plantenresten die bij vorst gaan uitzetten waardoor je terras omhoog kan komen.

Wanneer je zwarte grond schoon zou gaan spoelen, dan houdt je eigenlijk wit zand over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal juist!
+1