Een berk met een dikte van 20 cm, hoe dik was deze berk 12 jaar eerder?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
11.5K

Antwoorden (3)

Als je hem doorzaagt, moet je er 12 jaarringen van af tellen en dan opnieuw opmeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Op goede groeiplaatsen kan de berk een goede tot zeer
goede groei kan laten zien en diameters van 30-40 cm
bereiken tot 60-jarige leeftijd of eerder."

Als we hier uit gaan van gemiddeldes en dus uitgaan van 30-40 cm dikte in 60 jaar zal de boom dus een halve tot 2/3 cm per jaar groeien per jaar.

De boom was 20 cm dik en zal dus 12 jaar eerder 12-14 cm dik geweest zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een berk die in zure en vochtige en voedzame grond staat, zonder te veel concurrentie van andere bomen, kan in 12 jaar vanuit een zaadje makkelijk 20 cm. of meer dik zijn.
In minder zure en droge grond en ook nog volop in de wind, zal dit maar 5 a 6 cm zijn.
Op droge kalkrijke kleigrond nog veel minder.
Er is dus geen juist antwoord mogelijk op jouw vraag.
Is de berk een zaailing, die ter plaatse op kwam?
Is de berk geplant als klein boompje.
Is de berk geplant als grote boom?
Wat is de grondsoort?
Zuur, neutraal, kalkrijk?
Enz.

Toegevoegd na 3 minuten:
Of wel, 12 jaar geleden moest misschien de berk nog opkomen uit een zaadje en bestond dus nog niet.
Onder zeer slechte groeiomstandigheden, was de berk 12 jaar geleden, mogelijk slechts enkele cm. minder dik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, het is onmogelijk om precies te zeggen hoe dik een boom toen was wanneer je niet weet wat de omstandigheden zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist! een berk kan een enorme groeier zijn, met wel een meter per jaar, maar soms ook een zeer trage groeier, met telkens dode toppen.