Hoe krijg je salamanders in je vijver?

Als je ver van natuurlijke populaties woont.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
8K

Het beste antwoord

Als ik het goed heb, heb je vissen in je vijver, dan zal je nooit salamanders krijgen, die gaan niet samen.
Heb je ook een vijver zonder vissen en komen ze in jouw buurt echt niet voor, dan zal je de wet moeten overschrijden, want je mag ze volgens de wet niet vangen en vervoeren.
Kan je ergens aan salamanderlarven komen (stiekem) dan nog zal het niet mee vallen, de larven komen aan het eind van de zomer, begin najaar het land op, het zijn dan echte salamanders en leven de komende 3 jaar in je tuin, pas daarna komen ze weer naar het water om eitjes af te zetten.
In die 3 jaar op het land, kunnen ze opgegeten worden door katten en vogels, of verdwalen en kunnen je vijver niet meer vinden.
Maar bijna in heel Nederland komen door al die vijvers, salamanders voor, meestal de kleine watersalamander.
25 jaar geleden ben ik salamanderlarven gaan weggeven en verkopen, totdat ik de politie op bezoek kreeg en een fikse bekeuring kreeg, maar inmiddels komen over heel Schouwen duiveland duizenden salamanders en groene kikkers voor, het kan dus wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja Loenie, een bijzondere tuin heb je , mijn takken wandelen niet.;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je nu helemaal geen tuin meer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je toch weer maken?
Leuk he, kippen, heb ze gelukkig ook weer, zo gezellig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een cementkuip toch zeker wel?
Zet je er zo'n mistmaker in en heb je iets bijzonders.
En vogels komen er ook drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is niet de beste plek, maar de vogels komen heus wel drinken en ook in de schaduw kunnen sommige planten groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
K'was even slape
In een klein vijvertje, van een speciekuip, doe je kraanwater, wat hoornblad (zuurstofplantje) een japanse holpijp en visjes de goudelritz, die blijven heel klein en kunnen zelfs in een emmer water nog leven, een gewoon pompje is niet nodig, wel in de winter een luchtpompje plaatsen die belletjes geeft in het water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi Eddijst, even niet over de a.s. vijver van Loenie (wens haar veel succes trouwens: een vijver moet je doen) maar weer over salamanders.
Ik heb me jaren afgevraagd waarom ik wel kikkervisjes en paddenvisjes had, maar nooit eitjes en jonkies van salamanders zag. Wel Veel salamanders in de tuin en de vijver altijd.
En deze week, nadat ik een paar weken de vijver schoongemaakt heb en gevuld met slootwater, zit ie vol met mini salamandertjes met kieuwen ! lief joh.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ pokemon, waarschijnlijk had je veel larven van libelle in je vijver, of van de geelgerande waterkever, kan ook te veel bootsmannetjes, door het schoonmaken van de vijver ben je die allemaal kwijt geraakt en komen de eitjes nu wel uit zonder direct opgevreten te worden.
De salamanders leggen hun eitjes meestal tussen de blaadjes van de waterpest, naaldkruid of sterrekroos, het liefst dus lange smalle blaadjes, ze leggen maar een of twee eitjes per keer en plakken de blaadjes aan elkaar, volkomen onzichtbaar voor de meeste mensen.

Andere antwoorden (5)

Waarschijnlijk bij een Pet shop. Als je in een waterrijke omgeving woont, hoef je idd alleen maar een vijver te graven, dan komen ze vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen verhuizen naar de habitat van de gewenste dieren helpt. Bedenk dat het aangeschafte beestje een dankbare prooi is voor meneer de reiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Via de buren, op mijn vorige adres had ik ze via de vijver van de buurman en waar ik nu woon, geen idee. Ik zit tussen bos en landerijen en de vijver en de omgeving ervan hebben alweer veel salamander, waar vandaan geen idee want ik ben in mijn buurt de enige met een vijver.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een half jaar geleden mijn vijver opgedoekt.
Ik wist wel dat er enkele salamanders (spontaan) in zaten maar tijdens het vangen van de vissen hebben we ook meer dan honderd salamanders uit de vijver kunnen halen, zeer verassend overigens want deze indruk had ik vooraf nooit gehad van zulke aantallen.
Hoe komt dit zover?
Het duurt best enige tijd voordat er een natuurlijk evenwicht is in de vijver wat de kwaliteit van het water mede bepaald. Ik heb ook nooit toevoegingen gebruikt om de kwaliteit van het water te verbeteren, ik heb puur de natuur zijn gang laten gaan en alleen af en toe wat algengroei verwijderd.
Tevens was de vijver gebouwd onder een grote rotstuin waar de salamanders ook regelmatig te vinden waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik woon midden en de stad en ze komen hier ook vanzelf

zeker niet kopen.
komen ze na een paar jaar echt niet, dan helaas voor jou. Maar dikwijls zijn ze er wel maar zie je ze niet.