Welke beestjes kruipen er in de aarde van mijn muntplant?

Hallo allen,

Heb vorige week een muntplant in pot gekocht bij de Intratuinen. Op zich ziet het er van de bovenkant goed uit (groene blaadjes en vijgen recht omhoog), maar toen ik wat uitgedroogde blaadjes van de bodem verwijderde, zag ik dat er net onder de aarde wat kleine beestjes kruipen.

De beestjes zijn 2-3 milimeter en zwart. Wanneer je boven op de aarde kijkt in de pot, zie je ze niet. Zodra je de aarde een beetje opzij schuift, ze je ze ineens lopen. Blijkbaar blijven ze graag onder de aarde lopen.

Wie weet wat deze beestjes zijn? En horen deze te zitten in een plant in potgrond die net gekocht is?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groeten,
Piet

Toegevoegd na 1 uur:
De zwarte beestjes lijken op een soort vliegjes en zijn heel moeilijk te fotograferen, omdat ze heel klein zijn en alleen zo af en toe zichtbaar. Het zijn er trouwens maar enkele die vlak onder de aarde. Daarnaast heb ik ook een wit-bruin spinnetje gezien van ongeveer 1 milimeter.

Bijgaand wel een foto van de plant zelf, maar de beestjes heb ik niet op foto kunnen nemen.

Toegevoegd na 1 uur:
De zwarte beestjes lijken op een soort vliegjes en zijn heel moeilijk te fotograferen, omdat ze heel klein zijn en alleen zo af en toe zichtbaar. Het zijn er trouwens maar enkele die vlak onder de aarde. Daarnaast heb ik ook een wit-bruin spinnetje gezien van ongeveer 1 milimeter.

Bijgaand wel een foto van de plant zelf, maar de beestjes heb ik niet op foto kunnen nemen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
3.6K
ronron1212
8 jaar geleden
Ze horen er in elk geval niet in te zitten
Amadea
8 jaar geleden
Kan je er een afbeelding van plaatsen? Lijken ze bijvoorbeeld op vliegjes of torretjes, mieren of muggetjes?
Reddie
8 jaar geleden
Larven van fruitvliegjes?

Antwoorden (1)

In natte ( te natte ) potgrond komen vaak voor kleine springstaarten en varenrouw -mugjes. ( kleiner dan fruitvliegjes)
In deze tijd van het jaar neemt het uren daglicht sterk af, de lucht is door de verwarming te droog en de planten verdampen weinig water, waardoor makkelijk te veel water wordt gegeven.
Dit alles bij elkaar verzwakt de plant sterk en is de weg open voor allerlei soorten beestjes, schimmels enz. meestal onschuldig.
Vaak krijgen de planten in een later stadium ook spint en dat is wel schadelijk voor de munt.
Tip!
Geef de plant NOOIT water als de grond nog vochtig is en in de winter spaarzaam mesten.