Hoe kan je een populatie watervlooien in je vijver houden?

Ik heb 4 vissen in de vijver, welke in hoog tempo de watervlooien er uit vissen. Na 2 dagen zijn er eigenlijk geen vlooien meer in de vijver. Dat terwijl er zeer veel waterplanten staan waar de vlooien zich zouden moeten kunnen verschuilen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
9.9K

Het beste antwoord

Watervlooien hebben in de natuur een zeer belangrijke functie.
Bij zeer sterke vervuiling van het water, zijn het de watervlooien die zich dan massaal gaan vermenigvuldigen en "eten" het water weer schoon.
Vaak zie je ze dan in grote rode wolken van miljoenen watervlooien, hoe groter en roder de vlooien zijn, hoe vuiler het water, dus veel watervlooien betekend helemaal niet dat het gezond water is!!
Het betekent zelfs, dat er een ernstige vervuiling is.
In de tuinvijver hebben ze weinig functie, de meeste tuinvijvers zijn te schoon, dus te weinig te eten, dus gaan ze dood.
In vijvers met groen water (zweefalgen) kan je zeker watervlooien gooien, omdat die eencellige zweefalgjes een prima voedsel is voor de vlooien, echter, groen water wordt bijna altijd veroorzaakt door vervuilende vissen en deze vissen eten ook watervlooien, hierdoor zullen de vissen meer gaan vervuilen (poepen) en zal uiteindelijk het water alleen maar groener worden als de vlooien op zijn.
Watervlooien houden in een gezonde tuinvijver is dus onmogelijk, wel kan je ze prima kweken in een regenton, gooi er dan iedere week een handje organische mest in en met een speciaal netje kan je iedere week er wat uitscheppen om je vissen te voeren.
Makkelijker is gewoon diepvries watervlooien te kopen en daar van af en toe een paar blokjes bij de vissen gooien.
Wil je het alleen maar doen om de vissen te voeren, koop dan hoogwaardig drijvend visvoer, daar zit alles in om gezonde vissen te houden.
Alleen bij opkweek van zeer kleine visjes, of groene kikkervisjes, zijn watervlooien waardevol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gooi niet al je vlooien bij de vissen, maar ga elders kweken.
http://www.xs4all.nl/~viamedea/nick's/zelf_watervlooien_kweken.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat een speciale pot voor met filter waardoor de vlooien in de pot blijven en het water wordt gezeefd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vul bijv. een stuk opgerold kippengaas met stro. En gooi dat in de vijver. Dat is een goede schuilplaats voor de vlooien. Als de vijver groter is: een paar van die dingen.