Welk insect is dit?

Beste lezer, bij ons en de buren lopen veel van deze insecten op de muur. Ze komen zelfs binnen. Als je er op staat komt er bloed uit. Wie weet wat dit voor dier is en wat ik er tegen kan doen? bij voorbaat dank . Peter

Toegevoegd na 1 uur:
Dank voor uw antwoorden, ik heb inmiddels veel over snuitkevers gelezen. Toch vind ik de kevers waar onze muren mee vol zitten niet heel erg lijken op de kevers van de plaatjes van google.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

dit zijn berkenwantsen, die komen rond deze tijd van het jaar veel voor.
er is ook aangekondigd dat er nu een plaag berkenwantsen is uitgebroken in de buurt van de veluwen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zijn zeker geen wantsen, die zien er heel anders uit en zijn plat en schildvormig.
Het zijn luizen, van welke soort is erg moeilijk te zeggen.
Er bestaan honderden soorten.
Alleen met een foto heel dicht bij kom je er misschien uit welke soort.