Hoe kan ik best mijn bamboe uithalen?

Ik heb de kleine bamboe soort thuis staan 15 jaar oud is zo'n anderhalve meter hoog nu, heb jammer genoeg in tijde niet in een pot geplaatst voor de worteling. Kan er mij iemand helpen hoe ik best mijn bamboe bestrijd, ik wil alles weg.

Toegevoegd na 32 minuten:
Niet op de roste plekken letten heb het juist gesnoeid, oeps moet toch weg ;-b

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
jah , ik heb hetzelfde probleem en het komt al van de buur en nu zit het bij mij en volgend jaar miss al bij de andere buur. Bronnen:
- Bamboe

Het beste antwoord

Het hangt een klein beetje van het soort bamboe af, maar gezien dat het 1,5 meter hoog is, zullen de wortels niet heel diep zitten.

Het beste wat je kunt doen is met een spade ruim rondom de bamboe uitsteken. Met grof geweld de bamboestruik ik brokken van 40x40 cm verdelen. Gewoon hakken met je spade vertikaal door de wortels.
Dan gaat een persoon aan de bamboe trekken, terwijl de ander de spade onder de wortelkluit wroet en de spade als hefboom gebruikt om hem eruit te wippen.
Dit doe je met alle stukken. Daarna het gat controleren op overgebreven wortels.

Daarna kan je het gat weer volstorten met aarde, niemand die ziet dat er ooit wat heeft gestaan.

En dan een biertje, want dat heb je wel verdient na het harde werken.

Succes!

Toegevoegd na 17 minuten:
OK, het is dus een echte woekeraar. Dat betekent de komende tijd continu werken.

Je haalt de bamboe weg zoals hierboven beschreven. Daarnaast knip je alle uitlopers bij de grond af. Zodra ze maar weer even de kop opsteken moet je ze direct afknippen. De wortels raken op die manier uitgeput en zullen uiteindelijk afsterven.

Dit is de enige manier om het milieuvriendelijk op te lossen of zonder 50 cm van je tuin helemaal af te graven.

Nog meer succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thaha bedankt, maar de worteling zit redelijk diep hoor, het komt aan de andere kant van ons padje uit. Zal een foto uploaden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iedereen bedankt voor de info

Andere antwoorden (5)

blijven graven en heel veel geduld hebben en blijven hopen
13 jaar geleden
Een drastische methode is met glyfosaat. Hier moet je wel heel voorzichtig mee omgaan, want het is giftig chemisch spul en schadelijk voor mens, dier en milieu. Het meest gebruikte merk is Roundup.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een beetje geluk heb je gelijk de katten van de buren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dit product niet verboden! ben van België
Misschien kan je met een minigraver bij je achter komen, er zijn er al die door een tuinhekje van 1 m. kunnen, dan is het een klusje van een half uur, moet je het met een spa gaan doen en ben je daar niet zo handig in, moet je aan 1 a 2 dagen rekenen, voor het begin van de bamboe, graaf je een flinke geul, zeker 40 cm diep, hierna kan je er stukken afsteken/hakken die je dan naar je toe trekt de geul in, waar deze bamboe er nu uit is, maak je een nieuwe geul van 40 cm. diep en kan je de volgende stukken er uit steken/hakken ,een klein bijltje er bij, is vaak erg handig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitgraven zal hierbij wellicht de enige milieuvriendelijke manier zijn om van de bamboe verlost te worden.
Bij de kleinere soorten zit de grond vergeven van de dunne worteluitlopers met daarop nieuwe scheuten. Je zal alle stukjes worteluitloper moeten verwijderen, zo niet zullen de resterende stukjes terug uit de grond verschijnen.
Indien je dit niet ziet zitten kun je de kleinere soorten eerst met een bosmaaier te lijf gaan en als er zich na enkele weken nieuwe jonge scheutjes boven de grond aanmelden rijd je er overheen met een cirkelmaaier. Op die manier raken de ondergrondse wortels uitgeput en zullen ze op den duur niet meer terug keren.

Bij grotere bamboes zal je zelf vele uurtjes met de spade de planten te lijf moeten gaan om ze er volledig uit te halen. Indien je er met een minigraafmachine bij kan komen vlot het werk een stuk sneller.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komend winter de wortels bloot leggen voor de vorst, dan vriezen ze kapot en ben je er zo vanaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is jammer genoeg niet mogelijk ik verhuis in september
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan ben je er wel in 1 keer vanaf, ha,ha.
Maar ik snap dat je het nu weg wilt hebben, ik heb het op sommige plekken voor elkaar gekregen door er een paar keer round-up op te spuiten.