Welke omstandigheden zijn het beste voor boterbloemen?

Hebben ze veel of weinig water nodig? Zon of schaduw? Etc.
Ze zitten in een pot.

Op internet kom ik alleen informatie tegen over hoe je ze kapot kan krijgen, en ik wil ze juist als plantje houden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Antwoorden (2)

Boterbloemen houden van koud, regenachtig weer.
Liefst vole zon.
Heb je ze in een pot, dan zal je spoedig schimmel en luis er in krijgen, dat gebeurt in de volle grond ook al iedere zomer, dus in een pot nog veel meer.
Boterbloemen zijn giftige planten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey Ed, bedankt voor je antwoord :)
Als ze schimmel en luis krijgen, is dat dan ook een probleem voor andere planten in pot die op hetzelfde balkon staan? Krijgen die eerder problemen door de aanwezigheid van die pot boterbloemen, of juist minder?
Wat bedoel je precies met dat ze giftig zijn? Voor mensen, voor insekten, voor andere planten, om op te eten, om aan te raken?
Sorry voor zoveel vragen, maar jij weet altijd zoveel dus ik vraag het maar gewoon ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is meestal een soort wolluis die er in komt, daar zullen andere planten geen last van hebben.
Boterbloemen zijn giftig als de dieren ze eten ( konijnen e.d. ) maar aanraken is geen enkel probleem, bosje bloemen er van plukken ook niet. ( zijn zo mooi! )
de ranunculus is vrij makkelijk te telen.
schaduw of zon maakt hem niet uit, maar gedurende de bloei verlangt hij veel vocht.
na de bloei kan je hem veel droger laten staan.
hij is wel vatbaar voor meeldauw en slakkenvraat, dus behandel hem met een schimmelwerend middel, en strooi wat escargot van ecostyle rondom.
hij is redelijk winterhard.
Bronnen:
Rieneke1