Wat is de witte aanslag op planten het zit ook op mijn peterselie!

Ik zie het ook vaak op de bladeren van paardebloemen.

Toegevoegd na 3 dagen:
Kan ik de peterselie nog wel eten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
21.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha nee bijna ;-)

Het beste antwoord

Door de extreme droogte en hitte, ontstaat er een grote groeistoornis bij veel planten, hierdoor wordt de plant vatbaarder voor parasieten en schimmels.
Veel planten krijgen nu de schimmelaantasting "meeldauw".
Volkomen normaal bij dit soort omstandigheden.
Na voldoende regen en lagere temperaturen gaat het vanzelf weer over.

Toegevoegd na 4 dagen:
Nu afknippen en opnieuw laten groeien, is nu niet meer te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat kan van slakken komen, Ze laten achter sporen van slijm als het droogt lijkt het op witte soms en beetje glimmend vlekken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn je planten besmet met witte vlieg: een wantsachtig insectensoort dat planten beschadigt door de floëem aan te boren. Vervolgens verliest de plant turgor en reageert deze op het toxische speeksel van de witte vlieg. Daarnaast scheidt de witte vlieg honingdauw uit wat de groei van schimmels bevordert en door zijn kleverigheid de hele plant kan beschadigen. De bestrijding van witte vlieg is moeilijk, omdat deze een resistentie heeft ontwikkeld tegen vele pesticiden. Ik zou de aangetaste planten onmiddellijk verwijderen, voordat ook je andere planten zijn besmet.

Toegevoegd na 3 dagen:
Gewassen die zijn aangetast door witte vlieg zijn nog wel geschikt voor consumptie. Na grondig wassen met een krachtige straal is de peterselie weer schoon en eetbaar. Witte vlieg en dat wat hij nalaat is niet giftig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is meeldauw.
Bij echte meeldauw ontstaan de aangetaste planten eerst witte poederachtige vlekken, die in een later stadium het gehele oppervlak bedekken. Het poeder bestaat uit sporen. Niet alleen de bladeren maar ook de stengels kunnen aangetast worden. Meestal worden de onderste bladeren het eerst aangetast. Sterke temperatuurschommelingen, evenals vochtig warm weer, bevordert de echte meeldauw

Toegevoegd na 4 dagen:
Nee niet meer te eten. Knip alle bladeren tot aan de grond
toe af. Over een paar weken heb je weer nieuwe frisse
peterselie.